На 15 юни 1994 г. по кината излезе "Цар Лъв" - най-касовият рисуван анимационен филм за всички времена.
Мюзикълът по него е най-дълго задържалият се на Бродуей, а през тази година "Дисни" ще пусне прикуел (тоест филм, който го предшества) с името "Муфаса", както се казва бащата на главния герой.
През последните години комерсиалната анимация се измени неузнаваемо и именно затова все по-шашкащи са рекордите, които още държи "Цар Лъв". Но филмът беше върхът на ренесанса на "Дисни" през последното десетилетие на ХХ век.
През 1994 г. той стана най-касовият филм за годината и втори по приходи в цялата история на киното след излезлия само година по-рано "Джурасик парк".
С целия си боксофис досега - 968 млн. долара към днес, дълги години е лидер при всички пълнометражни анимационни филми и остава такъв. Абсолютният рекорд принадлежи на 3D и компютърно обработвания "Замръзналото кралство 2". пак на "Дисни".
Но по-важно е, че "Цар Лъв" запазва популярността си сред зрителите, потвърждение на които са тоталния успех на едноименния мюзикъл, многото продължения, свързани филми и римейки.
Дори верни фенове на филма с учудване ще прочетат, че сценарият е основан на сюжета от Шекспировата трагедия "Хамлет". Класическата интрига се разпознава лесно, но логическите акценти не съвсем като Шекспировите - анимационният филм остана в паметта като позитивна приказка за победата над злото, а не като безнадеждна притча за борбата за власт.
Въпреки това историята е идентична. Ревнивият чичо (Клавдий при Шекспир, Скар във филма) коварно погубва благородния цар на животните в саваната (Хамлет-старши, иначе бащата на Симба - Муфаса), за да седне сам на трона и да лиши принца (Хамлет, тоест Симба) от права върху короната.
Но наследникът, след като пораства и набира сили, хвърля ръкавицата на узурпатора и си връща короната. Краят на двете истории, разбира се, е различен, както и съдбата на анимационната Офелия (лъвицата Нала) и Полоний (птицата носорог Зазу). Но все пак приликите са повече от разликите, като се появява даже призракът на убития крал.
Именно оттам идва толкова поразителният и привличащ аудиторията драматизъм на "Крал Лъв" - мнозина си спомнят, че най-голямата кинотравма от детството им е именно сцената на смъртта на Муфаса.
Интересно е, че първи с реализацията се заема Джордж Скрибнър (по-късно сменен от други сценаристи и режисьори), който вече е разработвал като семейна анимация "сериозен" текст - под името "Оливър и компания" заснема филм по романа на Чарлз Дикенс "Оливър Туист".
В крайна сметка основни автори на "Цар Лъв" стават Роджър Алърс и Роб Минкоф, които вкарват във филма повече оптимизъм и музикалност, като за всеки от тях това си остава връх в кариерата.
Сценаристите и авторите на идеи са двайсетина души, но идеята с Хамлет според градските легенди е на продуцента Джефри Краценберг. Макар че първоначалната идея е била за нещо като "Бамби", но в Африка. Защото смъртта на майката на сърничката е нанесла подобни душевни травми на едно друго поколение фенове на "Дисни".
В превод от езика суахили, който се говори в тази част на Африка, "хакуна матата" означава нещо като "живей безгрижно".
Фразата става нещо като девиз на милиони деца и младежи през 90-те години. Обреченото на смърт лъвче Симба я научава от двамата си нови приятели, с които се запознава неочаквано - суриката Тимон и глиганчето Пумба.
В "Хамлет" едноименният принц има само един близък приятел - Хорацио, който всъщност се води един от първите детективи и прототип на Хорейшо в "От местопрестъплението: Маями", но той не прилича на никого от двамата.
Съвършено отделната и получила собствена култова слава сюжетна линия на възмъжаването на Симба в компанията на двамата си приятели идва от друго произведение на Шекспир - "Хенри IV", където героят принц Хел е възпитаван от симпатичния купонджия и измамник Фалстаф.
И да не забравим - авторите на музиката Елтън Джон и Ханс Цимер взеха всеки по "Златен глобус", "Грами" и "Оскар" съответно за песен и музика.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/
Коментари