Тест на най-продаваната кола в Европа
Наричани от верните си фенове модерен iPhone на 4 колела, а от хейтърите - автомобилен миксер, електрическите модели на Tesla в последните години не само всекидневно се коментират, но и се карат от милиони.
Факт, е че компанията на Илън Мъск е истински феномен, а колите на американската марка
все още са енигма за 99 процента от хората в България,
въпреки че вече по нашите пътища има хиляди, дори и като таксита.
Tesla Model Y стана не само най-продаваната електричка в Европа през миналата година, но най-купуваната кола въобще, въпреки че струва около 60 000 евро. Толкова скъпо возило да е най-харчено на Стария континент, не е случвало досега.
Затова и интересът към Tesla Model Y продължава да е огромен. Успях да тествам популярния автомобил в Брюксел, макар и за по-кратко, отколкото ми се искаше.
Почти никога досега при пробно шофиране през последните 25 години не съм изпитвал необходимост на човек от дилърството за инструктаж, преди да подкарам колата. Сега не беше така. Като седнах зад волана, се изумих какво ме посреща - волан, две лостчета на него и огромен 15-инчов дисплей - нищо друго. Няма ключ за палене на двигателя или копче. Няма оборотомер и километраж пред погледа ми. Нищо.
Явно съм изглеждал доста тъпо, защото с усмивка момчето от шоурума побърза да ми покаже, че електрическият мотор на теслата се стартира с тънка карта като кредитните, с поставяне върху плоскост под лакътя на шофьора. После разбрах, че става и с приложение през мобилния телефон. И това е всичко.
С включването на електрическия мотор светва ярко и огромният таблет. От него трябва да управлявате почти всички функции на автомобила, да включвате чистачките, да променяте настройките, навигацията, да пускате музика и да контролирате климатика. Всичко, дори регулирането на огледалата. Те, между другото, може и да не се използват, защото на големия екран
камери прожектират това което се случва встрани и зад колата,
и предупреждават графично и звуково при опасност и неправилна маневра. Даже графично се отбелязва дали около колата има камион, ван и какъв е цветът на светофара. Пълна лудница!
Таблетът няма Apple CarPlay или Android Auto и трябва да мине време, за да свикне с него. Той е претъпкан с функции, програми, игри, ютуб и други не толкова важни за шофиране неща.
Като например режима “куче”,
при който климатикът остава пуснат дори когато сте излезли от колата.
Tesla Model Y за Европа се произвежда или в Берлин, или в Шанхай. В купето минималистичният стил напомня на скандинавския на колите на Volvo, но това не е никак лошо.
За европейските стандарти Model Y е и един от най-обширните кросоувъри на пазара. Благодарение на междуосието от 2,89 метра, напълно равния под и повдигнатите предни седалки, трима възрастни могат удобно да се разположат отзад и да се наслаждават на гледката над главите през огромния стъклен покрив. Багажникът е 854 литра и може да набъбне на 2041 л със сгънати задни седалки! Има две големи отделения за съхранение, скрити под дъното, както и малко “долапче” с обем 117 литра под предния капак (да не се забравя, че там няма двигател с вътрешно горене). Общо Model Y може да носи до 2158 литра багаж.
За мое удоволствие тествах най-яката версия на Tesla Model Y - Performance. С нея колата ускорява от място до 100 км/ч за феноменалните 3,7 секунди! Пробегът по каталог при тази модификация е 514 км, което е всъщност около 400 км. Максималната скорост на движение тук е 250 км/ч, а на зареждане 250 kW, което прави възможно възстановяването на до 241 км пробег само за 15 минути. Иначе Performance вариантът може да има две батерии – 80,5 и 75 кВтч със съответно 534 и 462 к.с.
Tesla Model Y не само не се кара като “нормална” кола, но има и съществени разлики с другите електрически модели. Има два режима за ускорение, три за рекуперация и твърдост на волана. При най-силния режим на спиране,
спокойно карате с един педал
- този на спирачката не ви трябва. Колата дори спира, без да докосвате левия педал. Но с това също трябва да се свикне.
Ускорява рязко. Управлението е директно, а купето почти не се люлее при по-високи скорости в завои.
Спирачките хапят силно въпреки теглото от 2 тона.
Окачването на кросоувъра обаче е доста твърдо
Особено при Performance, който е с още 15 мм по-нисък. Странен избор за SUV, който очевидно е създаден за семейна употреба. И това не е единствената му слабост.
Фактът, че трябва да управлявате всичко чрез централния сензорен екран, наистина не е толкова практичен и безопасен в трафика.
Добре е, че имате отлична видимост във всички посоки, тъй като напоследък американският SUV вече изобщо не използва ултразвукови сензори за паркиране, така че трябва да разчитате изцяло на камерите му.
Tesla Model Y е истински хит сред по-младите. След теста попитах сина ми, вече тийнейджър, дали му е харесала колата, а той отговори: “Топ е!
Само не знам какво ще правим, ако се бъгне компютърът и екранът!”
Честно казано, и аз не знам...
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари