17-годишният Мак обиколи света и подобри рекорда на сестра си Зара Ръдърфорд
- Спонсор и на двамата е “достойният българин” Димитър Димитров
- Посрещането утре ще се предава по интернет
Какво изпитва едно 17-годишно момче, озовало се само на необитаем остров в Тихия океан край Аляска? Шок, страх, паника или просто любопитство. Това ще разкаже белгиецът Мак Ръдърфорд, който постави световен рекорд, като обиколи света сам с ултралек самолет.
Кацна в края на юли на остров Ату, един от Алеутските острови, по принуда като истински Робинзон Крузо. 10 часа по-рано е излетял от Япония -
най-дългият му полет от около 2200 км, и то над океана
Планирал да стигне до остров Адак, но се появяват доста силни ветрове. Това забавя придвижването и увеличава разхода на гориво. Решава да кацне на друго летище - Каско Коув, на необитаемия остров Ату, преди да се смрачи.
Ату е най-западната точка на американския щат Аляска, на 1800 км от континенталната част. Известен е с единствената сухопътна битка от Втората световна война, водена на територията на САЩ. Тогава там са живеели петдесетина души, но са били евакуирани.
След това в продължение на 70 г. там се помещава станция на американската брегова охрана с двайсетина служители. През 2010 г. е изведена от експлоатация и персоналът напуска, оставяйки острова без постоянно население.
Мак каца на изоставеното летище. Знае историята на Ату и успява да види мемориала, посветен на хилядите жертви на войната, както и ръждясали бойни реликви.
Не се страхува да е сам на необитаемия остров, но пороен дъжд го кара да се подслони през нощта в малка барака. Дори има мислида остане, за да разгледа повече.
Заради часовата разлика излита от Япония на 31 юли, а каца на Ату на 30 юли
В крайна сметка се отказва от идеята си и тръгва към остров Шемя за зареждане с гориво.
След неочакваното преживяване екипът му вече шеговито го нарича Макинсон Крузо. От глад го спасяват протеиновите барчета. Оказва се, че уж добре опакованите сандвичи са с вкус на гориво. Вероятно при добавянето на допълнителни резервоари в Япония и при презареждането е имало малко разливане върху храната.
Тази и още други интересни истории Мак разказва по време на кацанията си на родителите си и на сестра си, както и на екипа, който му оказва наземен съпорт и
публикува във фейсбук най-любопитното
Околосветската обиколка на Мак приключва утре. Около 9 ч трябва да тръгне от Словакия и след 3,5 часа да кацне на летище София-запад край пернишкото с. Кондофрей, откъдето и тръгна на 23 март. Началото и краят на пътуването са в България, защото главният спонсор е IT предприемачът Димитър Димитров от Кюстендил, който има успешна хостинг компания с клиенти от целия свят.
Димитров бе сред отличените в кампанията на “24 часа” “Достойните българи” преди 2 г. заради благотворителните си акции и безвъзмездната помощ, която оказва на десетки хора, училища, институции. Тогава той раздаде на социално слаби реколтата си от тонове картофи. По време на големи пожари се включва активно с автопарка си от 14 специализирани автомобила.
През март Мак е едва на 16 г. Той полетя с ултралекия си самолет Shark в опит да постави рекорд за най-млад пилот, обиколил света сам. Направи го за 150 дни. В България момчето
ще получи сертификата за рекорда от Guinness World Records
През януари сестра му Зара завърши в София своето околосветско пътуване и постави рекорд на “Гинес” за най-младата жена, обиколила света с ултралек самолет - на 19 г. Димитър Димитров бе и неин спонсор.
“Подкрепих момчето, както и Зара преди това, защото се възхищавам на млади хора, които следват мечтите си и дават пример на останалите. Сега ще посрещнем Мак на летището с музикална програма с участието на български изпълнители. Събитието обаче няма да е отворено за всички. Поканили сме клиентите на фирмата ми, наши приятели, представители на авиацията и въздушните спортове. Само на този ден летище София-запад край Кондофрей ще има статут на международно - с мобилни екипи на Агенция “Митници” и Гранична полиция. Всеки собственик на летателен апарат от близки и далечни страни ще има възможност да гостува. Искам да подчертая, че събитието е от частен характер и се провежда на частна територия. Затова
няма да бъдат допускани политици и официални представители на властта
- кметове, областни управители и т.н.”, коментира Димитров.
Посрещането ще се излъчва на живо в интернет, като двама опитни български пилоти, както и техни колеги от чужбина ще коментират световния рекорд на Мак. В разговорите на живо ще се включат и той, и родителите му Сам и Беатрис, и сестра му Зара.
Най-големите предизвикателства за Мак бяха непрестанните промени в плановете и маршрута, защото, както казват от екипа му, светът днес вече е несравним с това, което беше преди година. Още в първите дни, месец след началото на войната в Украйна, се налага промяна в плана, за да не лети над Русия, въпреки че оттам получава разрешение.
На втората спирка на остров Крит остава 6 седмици, защото чака разрешение от Алжир. Не го получава и променя графика за влизане в Африка през Египет. Когато в първите дни на юни стига до Дубай, отново се появява проблем - разрешение от Иран, което не получава след още 6 седмици чакане.
В Дубай на 21 юни посрещна рождения си ден
Пренасочва се полетът му към Пакистан. Така, вместо да приключи околосветската си обиколка на 19 юни, това става 2 месеца по-късно.
“До последно под въпрос бе прелитането му над Тихия океан от Япония до Аляска - 10 часа. Миналата година Япония не беше дала разрешение на сестра му Зара и ако сега откажеше, всичко щеше да се провали. Получи го обаче и така направи най-дългия полет над океана. Имаше доста бюрократични и политически проблеми. Различните държави имат различни правила, но всичко вече е на финал и съм доволен, че този финал е щастлив, казва Димитър Димитров.
При спирките си в различните държави Мак се среща с много деца. Целта му е да вдъхнови други тийнейджъри и
да покаже, че всичко е постижимо
В Кения се се включва в кампания по залесяване за възстановяването на горите. Но не с копаене на дупки и засаждане на фиданки, а по метода на т.нар. въздушно бомбардиране, който се практикува от 5-6 г. Семена, обвити във въглен, се изхвърлят от въздуха в дивата природа.
В интервю за CиЕнЕн признава, че може би най-мъчително е било летенето през пясъчна буря над египетската пустиня. Въпреки че полетът над морето винаги е по-рисков, той казва, че обича да лети над вода.
Страстта към пилотирането на Мак и сестра му Зара не е случайна. Родителите им са пилоти. По бащина линия баба му е била пилот, а прабаба му - една от първите южноафрикански жени пилоти. Неговия праправуйчо е летял с Каталина в Шри Ланка. От страна на майка му - дядо му и прадядо му също са управлявали самолети.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/
Коментари