Как „Джурасик парк“ превърна динозаврите във филмови звезди

09 June 2025
MenTrend.bg
Скарлет Йохансон и Джонатан Бейли в “Джурасик свят: Прераждане”
Скарлет Йохансон и Джонатан Бейли в “Джурасик свят: Прераждане”

През юни 1993 г. адаптацията на романа на Майкъл Крайтън, режисирана от Стивън Спилбърг, вдъхна живот на праисторическите чудовища, предизвиквайки културен феномен, който продължава и до днес.

Една от най-запомнящите се сцени в "Джурасик парк" ни показва как двама учени, изиграни от Сам Нийл и Лора Дърн, стоят изумени пред огромния брахиозавър. Докато музикалният мотив на Джон Уилямс върви на фон, израженията на героите се изпълват с детско възхищение – усещане, което зрителите споделят вече 32 години. От премиерата на филма на 9 юни 1993 г. досега франчайзът се е разраснал значително, включвайки анимационни сериали, комикси, видеоигри и седем големи филма, като последният – "Джурасик свят: Прераждане", ще излезе през юли.

Но всичко започва с романа на Майкъл Крайтън, публикуван през 1990 г. По време на писането му, Крайтън посещава музей в Обединеното кралство, където вижда видео изложба за динозаврите. "Тригодишни момчета и момичета крещяха 'Стегозавър!' и 'Тиранозавър!', когато се появяваха на екрана," споделя авторът в интервю за Би Би Си през 1993 г. "Не бихте предположили, че ще знаят как да произнесат тези думи, но го правят."  Сър Ричард Атънбъро  ще бъде запомнен с ролята си във филма “Джурасик парк”.

Сър Ричард Атънбъро ще бъде запомнен с ролята си във филма “Джурасик парк”.

Динозаврите през вековете – от научен феномен до културна икона

Откриването на първите фосили преди около два века запалва нестихващото любопитство към тези титани на природата. През 1824 г. мегалозавър е първият научно описан динозавър. Но общественото възприятие за тези същества непрекъснато се променя. "Всеки период придава ново измерение на интереса към динозаврите, не само от научна, но и от културна гледна точка," отбелязва Крайтън.

През 1854 г. в Кристал Палас Парк в Лондон са изложени модели на динозаври, изваяни от Бенджамин Уотърхаус Хокинс. По онова време динозаврите се разглеждат в контекста на дарвинизма – не просто като изчезнали животни, а като елемент от по-широка религиозна и философска дискусия. В края на 20-ти век представата за тях еволюира – от тромави и масивни същества към пъргави, подобни на птици зверове. Според Крайтън въпросът вече не е само тяхното съществуване, а "Те изчезнаха – ние следващи ли сме?"  Кадър от "Джурасик свят: Господство"

Кадър от "Джурасик свят: Господство"

Динозаврите в киното – от анимация до технологична революция

Динозаврите оставят следа и в киноиндустрията. Първият филм с динозавър се появява през 1914 г. – анимацията "Гърти динозавърът", последвана от класиката "Изгубеният свят" (1925), където Уилис О'Брайън създава стоп-моушън динозаври. По-късно той разработва праисторическите чудовища в "Кинг Конг" (1933), вдъхновявайки Рей Харихаузен да създаде легендарния Тиранозавър-Бронтозавър хибрид за "Звярът от 20 000 фута" (1953). През 1966 г. неговият "Един милион години преди новата ера" среща Ракел Уелч и други пещерни хора с динозаври – въпреки че исторически човечеството никога не е съществувало редом с тези животни. "Но киното има нужда от драма," признава Харихаузен. 

"Джурасик парк" – технологична революция и касов рекорд

Филмът "Джурасик парк", със сценарий от Крайтън, съчетава хора и динозаври по по-убедителен начин отвсякога. Спилбърг използва революционни комбинации от компютърна анимация и механични ефекти, за да вдъхне живот на праисторическите хищници. Въпреки че паркът на Джон Хамънд (изигран от Ричард Атънбъро) е създаден за забавление, избягалите динозаври доказват, че човечеството може би не трябва да се меси в природата. 

Филмът се превръща в глобален феномен, печелейки 914 милиона долара и ставайки най-касовият филм за времето си. През 2018 г. влиза в Националния филмов регистър на САЩ като културно и исторически значим. Продълженията му не достигат същата слава, но остават хитови. Днес, с предстоящия "Джурасик свят: Прераждане", изглежда, че динозаврите никога няма да изчезнат напълно – поне не от големия екран.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/