Преобразяването на сърцето на София - площад “Света Неделя”, ще стартира догодина след повече от 5 г. съдебни саги. Пространството трябва да преобрази изцяло, но и да запази романтичния си и неповторим дух, пренесен през годините.
Симбиоза между модерност и автентичност е заложил в проекта си световноизвестният архитект Масимилиано Фуксас, който печели конкурса през 2019 г. Но оттогава вместо ремонт, текат общо 9 дела по жалби на граждани и собственици на търговски обекти в района, които атакуваха разрешението за строеж.
Най-любопитен бе казусът на павилион, който има съмнителен нотариален акт и срещу който се водят съдебни дела от години, както “24 часа” разказа преди време. (Виж за казуса долу)
“За наша голяма радост голяма част от делата са спечелени, както и тези за собствеността под павилиона. Предстои приключване на последна инстанция”, обясни главният архитект на София Здравко Здравков.
А докато чака и последните пречки да паднат, екипът на кмета Васил Терзиев е възложил работа по изготвяне на обществената поръчка за избор на изпълнител.
“Всяка седмица правим срещи с дирекция строителство, така че да подготвим процедурата за избор на изпълнител в рамките на 2024 г. Надявам се до края на годината да са приключили съдебните дела и процедурите за избор на изпълнител, за да може през 2025 г. да стартира същинското строителство”, обясни Здравков.
Проектът за ремонт на площада предвижда обновяване на 33 хил. кв. м. Така ще се възстановят пешеходните зони в сърцето на столицата, за да се създаде непрекъснато, безпроблемно и оживено обществено пространство. В площада ще бъдат включени пешеходните части на бул. “Мария Луиза”, бул. “Ал. Стамболийски”, бул. “Витоша” и на улица “Съборна”.
Ще се осигури достъп с автомобили до църквата
и до сградата на Софийската митрополия. Първоначално идеята бе изцяло да се забрани достъпът с коли, което срещна неодобрението на владиците.
Трябваше и да се преработи дизайнът на футуристичните осветителни тела и да се намали броят им. Предвижда се археологическите останки от римско време да бъдат експонирани, а над тях да се постави прозрачна настилка, по която да може да се минава. Тя ще е противоплъзгаща. По настояване на Министерството на културата отпаднаха предвидени тоалетни, които бяха по бъдещи спирки на трамвая.
Това ще е изключително труден и сложен за изпълнение проект
Нашата задача беше да разделим дейностите по такъв начин, че да не компрометираме работата както на търговските проекти, така и на заинтересованите ведомства. Това беше причината проектът да се раздели на 9 части, разказа главният архитект.
Целта е да стартираме работа от “Алабин” в посока “Св. Неделя”, а от друга страна да започне работа и по улица “Съборна”, изясни той.
Така през първия етап на ремонта ще се обособи и нов пешеходен маршрут между пространството на Градската градина през улица “Съборна” до съществуваща пешеходна зона по бул. “Витоша”.
“В последните етапи ще се предвиди и затваряне на бул. “Стамболийски” за ремонт и превръщането на пространството пред западната фасада в пешеходно пространство”, обясни Здравков.
Тогава ще се реорганизират подлезите пред Булбанк и ще се даде възможност пешеходците от площад “Света Неделя” да преминат на ниво терен към бул. “Мария Луиза”.
“Този проект разглежда пешеходните пространства в перспектива, така че да даде възможност да се развият следващите пешеходни зони - Северно от площад “Неделя” в посока Централна гара. Пешеходните зони в момента в София са ограничени до пространства, които са припознати от хората - Градската градина, площад “България” пред НДК, бул. “Витоша” и др. Те обаче се нуждаят от свързаност. Този проект е едно от ключовите звена в създаването на верига от пешеходни и свързани пространства.
Реално “Света Неделя” ще бъде липсващата досега връзка между Градската градина и пешеходния бул. “Витоша”
Този проект, погледнат в перспектива, подава ръка в Западно направление на следващата бъдеща пешеходна връзка между пл. “Света Неделя” по “Стамболийски” към площад “Възраждане” и пространството, което е оформено като градина, която може да стане едно чудесно място за почивки, така че в западно направление се разглежда такава бъдеща връзка по “Стамболийски”.
А в северна посока проектът предвижда да бъде развит в посока Централна жп гара, като обхване в прилежащите пространства връзките с ул. “Пиротска”, пространството пред Банята, площад “Бански” и тази зона, която се намира пред т.нар. Зона Г-14 - улиците “Екзарх Йосиф” и контактните улици, в които постепенно започва да се връща животът. Този проект ще подаде множество следващи задачи за потенциално развитие на София като град на пешеходците и промяна в модела на придвижване в града”, описа Здравков.
За да няма напрежение от магазините, банките и публичните сгради в района, ще се създаде и специална организация. “Всяка една от строителните дейности ще бъде координирана с хората, но целта е да направим по-малки етапи, които да имат кратък хоризонт. Наясно сме, че бизнесът в тази част плаща изключително големи наеми и едва ли ще получат реверанс от наемодателите, а целта е да направим информирана намеса за отделните етапи, за да се знае кога ще започне всеки и кога ще свърши. Така и хората, които имат магазини в партерните етажи, да направят сметка как ще функционират. Опитваме се да ограничим всички грешки, които имаше досега, затова обектът се разби на някакви малки етапи”, обясни главният архитект.
Още в края на миналата година бе премахнат паркингът пред хотел “Балкан”. Там при разкопки през 2015 г.
археолозите откриха антични питейни заведения и магазини
Продължава да се изследва и сграда, разкрита в района. Тя се е намирала в централната зона на Античния град и е от средата на II в., когато Сердика получава статут на римски град. Има останки и от водопроводи и антични канали. Разкрита е и редица от помещения, които вероятно са изпълнявали функциите на магазини с входове от централната улица на града.
Според една от легендите там се намирал и дворецът на първия християнски римски император Константин Първи.
Нов трамвай по “Стамболийски” - връщат трасето между “Света Неделя” и “Възраждане”
Трамвайното трасе по бул. “Ал. Стамболийски” в участъка между площадите “Възраждане” и “Света Неделя” ще бъде възстановено. Обществената поръчка за изграждането на 400-метровата отсечка ще се направи догодина и ще се работи паралелно с ремонта на площад “Св. Неделя”. Идеята е да се работи на етапи. На самия бул. “ Ал. Стамболийски” също ще се оформи ново пешеходно пространство.
Причината е, че от 7 май тръгна новият трамвай №15, който се движи от “Бъкстон” през Съдебната палата и пл. “Славейков”, пл. “Журналист” до метростанция “Витоша”. Това ще натовари допълнително движението по площад “Македония” и по ул. “Алабин”.
Всеки път, когато по тези трасета има инцидент, около 80% от трамвайната мрежа спира. Така ще е, докато не изградим връзката между площадите “Света Неделя” и “Възраждане”.
Так ще може да има дубльор на ул. “Алабин”, която сега поема целия трамваен трафик, обясни на една от транспортните комисии лидерът на групата столични общински съветници от ПП-ДБ-СС Борис Бонев.
Преди години там също е имало трасе, когато булевардът се е казвал “Княгиня Клементина”. Дори коловозите тогава са били три, тъй като натоварването е било голямо.
Връщането на един такъв байпас ще ни позволи да оптимизираме трамвайния транспорт, да помислим за нови маршрути и т.н., обясни Бонев.
Павилион със съмнителен нотариален акт блокира ремонта
Съдебно дело за издаден съмнителен нотариален акт на един павилион е една от пречките през годините за обновяването на централния софийски площад “Св. Неделя”. Той се намира срещу храма “Света Неделя” (точно до известен ресторант) и е на територията на бившия хранителен комплекс “Рубин”, чийто първоначален собственик е “Парк-хотел Москва”. На 30 ноември 1995 г. комплекс “Рубин” е предаден на “Рила” ЕАД”.
През януари 1991 г. павилионът, както и част от металните конструкции са прехвърлени безвъзмездно в капитала на “Сердиком” ЕАД. А през април 2015 г. въпросното дружество е преобразувано чрез вливане в “Балкантурист Елит”.
През март 2016 г. се съставя нотариален акт за покупко- продажба на павилиона от 31 кв. метра заедно с метален навес към него с площ от 155 кв. м с право на строеж.
Продавачът е “Балкантурист елит” чрез члена на управителния съвет на “БиТи Девелопмент” и изпълителния му директор Емил Василев. Купувачът е Иван Каратабаков, управител на “Конус тръст”.
Сделката извършва покойният нотариус Румен Димитров. През октомври 2016 г. същият нотариус издава нотариален акт за собственост на Иван Каратабаков. Година по-късно Димитров е починал.
Срещу тези два документа за собственост общината започва поредица от процедури, защото собственикът се опита да нанесе навеса и в кадастралната карта.
Софийският градски съд на 4 ноември 2022 г. отхвърля иск за собственост върху павилиона и отсъжда, че собственик е общината. Междувременно “Конус тръст” оспорва издаденото разрешение за строеж за реконструкция на площада от главния архитект от юли 2022 г. На 24 април 2023 г. Административният съд - София-град, решава, че “Конус тръст” притежава ограничено вещно право върху целия имот. А на 4 май м.г. той внася касационна жалба до ВАС.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари