Красивите актриси на столичните сцени (Част I)

12 March 2023
Димитър Стайков
АЛЕКСАНДРА СЪРЧАДЖИЕВА
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
АЛЕКСАНДРА СЪРЧАДЖИЕВА СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Ето кои държат купите на първенството

по хубост в Сатирата и Малък

градски театър “Зад канала”

Можем ли да отбележим имената на актрисите красавици в столичните театри? Вярно ли е, че именно те са най-успешните в своите трупи?

Нека да разберем кое как е.

За разлика от официалните статистики и проучвания не започвам с най-високия връх - Народния театър. Някак си неразбориите там не ми носят нужното настроение. Започвам със Сатиричния, където красотата се покланя на умението да се разсмива зрителят.  Стоянка Мутафова

Стоянка Мутафова
  Татяна Лолова
Татяна Лолова

Да си спомним за Стоянка Мутафова и Татяна Лолова - не блестяха като хубавици. Но ги обичахме заради тяхната готовност да ни забавляват, пръскайки енергия, да се раздават в хвърлянето на мостове към зрителната зала. 

В техния театър красива беше Невена Коканова, но честно казано, тя не остави големи спомени от ролите си в Сатирата. Затова пък Невена Коканова бе грандамата на българското кино и слава богу, че се съхраняват доказателствата за нейното величие – “Крадецът на праскови”, “С дъх на бадеми”, “Момчето си отива”, “Дами канят”, “Търновската царица” и още 65 ленти с нейните чувствени устни, прозрачни очи и внезапно тийнейджърско засмиване.  РАДА КАЙРЯКОВА 
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

РАДА КАЙРЯКОВА СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Днес в Сатирата купите на първенството по красота се държат от две млади жени – Елена Атанасова и Рада Кайрякова. И двете са много използвани както на сцената, така и на тв екрана.  ЕЛЕНА АТАНАСОВА
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

ЕЛЕНА АТАНАСОВА СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

С красиви дълги руси

коси и хармонични лица

те си контрастират, често едва-едва отчетливо, в образите на сцената. Елена е аналитична, Рада е интуитивна. Във “Влюбеният Шекспир” опитният режисьор Андрей Аврамов ги разпредели в две “съседни” роли – Рада играе незряла влюбена, решително и без размисли готова да се преобрази на мъж, за да стигне до театъра и любимия си, а Елена е нейната хитра и комбинативна слугиня, която така аранжира събитията, че богатият, но отблъснат претендент за ръката на младата ѝ господарка (в ролята е Боян Арсов) се проваля с поредица от гафове и самоизмами. Рада бърза да почувства и понякога се ядосва на резултатите.

Интересно противопоставяне между естетичното ѝ присъствие и решението нейната героиня да постъпва малоумно инсценира Теди Москов в спектакъла си “Станете, за да легна аз”. Там младата актриса изиграва секретарка, която тълкува буквалното като метафори и метафорите като буквални значения. Получават се комични обърквания, а Теди Москов няколко пъти похвали актьорския екип заради отличната комуникация в репетициите.

Обратното на Рада, Елена по-често се осланя на премислянето и отсъждането. А тази нейна черта на характера бе усетена и използвана от режисурата на Марий Росен в спектакъла на Театър 199 “Хаос”. Там Елена Атанасова играе психолог в училище, което предстои да бъде закрито, и се отнася агресивно и императивно със самочувствие към проблемите на приятелките си (изиграни от Йоана Буковска и Радина Думанян).  ПОЛИН ЛАЛОВА 
СНИМКА: САТИРИЧЕН ТЕАТЪР

ПОЛИН ЛАЛОВА СНИМКА: САТИРИЧЕН ТЕАТЪР
ЙОАНА БУКОВСКА - ДАВИДОВА 
СНИМКА: ЛИЧЕН ПРОФИЛ ВЪВ ФЕЙСБУК
ЙОАНА БУКОВСКА - ДАВИДОВА СНИМКА: ЛИЧЕН ПРОФИЛ ВЪВ ФЕЙСБУК

Нежната Полин Лалова и

сладката Алекс Сърчаджиева

също са във витрината на Сатирата.

Полин прекрасно влиза в ролите на невинни, все още учудващи се на събитията момичета, а тази характеристика противоречи на случващото се в сюжета. Така се ражда смехът. Като в “Светици и перверзници”, където е девствена монахиня с порочни мисли. В “Една задръстена звезда” се оказва затлачена в тръба от детска игра и невинно предизвиква безполезната помощ на махленските рицари.

Алекс е по-позната на публиката, отчасти и заради изказванията ѝ след неочакваната кончина на много популярния ѝ съпруг Иван Ласкин. Хубавото ѝ личице и талантът бързо да се преобразява помагат за успеха на моноспектакъла ѝ “На живо”, правилно излязъл на голяма сцена заради верните очаквания, че ще напълни салона. Дори само за това можем да я оценим като печеливша, пробивна актриса. Защото в самостоятелни представления излизат предимно зрелите и опитни артисти. В последната ѝ премиера в Сатирата - френската комедия “Оскар”, Алекс влиза в малката, но eфектна роля на привлекателната и похотлива съпруга на главния герой (Руслан Мъйнов). Толкова е съблазнителна в прилепналата рокля, че ти се иска да си я отнесеш вкъщи.

Щом съм започнал с театър, в който директорът е въвел хармонично разпределение на пиесите и актьорите, да продължа в тази рубрика с МГТ “Зад канала”. В него липсва стълпотворението от изумително красиви лица, както в съседния театър “София”, но актрисите печелят възхищението на зрителите заради профикачествата си и пак заради тях безспирно биват ангажирани за телевизионни и екранни филми.  Тук май

единствена безапелационна

красавица е Луиза Григорова,

която преди 6 години прибави към името си “Макариев” след брак с режисьора. Тя има над себе си опитната ръка на майка си Ивет Григорова, шеф на модната агенция “Ивет фешън”. И това се чувства в елегантното загатване на фигурата и тоалетите на елитен модел. Дали тя отбягва, или режисьорите предпочитат да не я показват в дълбоки драми и битки на чувства, които биха я извадили от театралната изтънченост и биха нарушили присъствието ѝ на сценично бижу? Предполагам, че Йосо Сърчаджиев в ролята на режисьор не се е двоумил да избере Луиза за главната роля в постановката си “Капан за самотен мъж”, макар че МГТ е пълен с качествени актриси. В този спектакъл тя е в ролята на натрапница, която твърди, че е съпругата на главния герой (Христо Пъдев), появила се след известно време на изчезване. Големи пари са причината за суматохата.  ЛУИЗА ГРИГОРОВА
СНИМКА: АНДРЕЙ АНДРЕЕВ

ЛУИЗА ГРИГОРОВА СНИМКА: АНДРЕЙ АНДРЕЕВ

Харесваме Луиза и на тв екрана, запомняйки ролите ѝ в “Стъклен дом” и “Откраднат живот”.

От този сезон тя има съперничка -

Диана Димитрова, която

веднага влезе в премиерна

роля в “Червено и черно”

по Стендал, постановка на Бина Харалампиева. Още не мога да преценя нейната сила и въздействие, тази роля е премного всмукана в белетристичния наратив. Но е сигурно, че актрисата ще привлича вниманието в публичното пространство, особено след признанията ѝ за преживяно насилие, а също така и покрай разгласата на нейното хоби, рисуването.  ДИАНА ДИМИТРОВА
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

ДИАНА ДИМИТРОВА СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Съзнавам, че да се прави каквато и да е класация по красота е равносилно да се пристъпва в минно поле. Не знаеш кога ще те вдигнат във въздуха. Каквото и да е мнението в това опасно пространство на преценки, то абсолютно винаги е субективно.

От друга страна, не е задължително актрисите да са всепризнати красавици. Представлението не е конкурс по красота. Тъй като професията им е единствената, в която участникът продава себе си, еднакво важно е едно друго качество - обаянието. В тълковния речник го определят като покоряващо влияние, като очарование. То може да се излъчва в жестовете, в мимиката, в начина на общуване с партньорите, в играта с дрехите… 

Да не забравяме, че актрисите – след приказното им преобразяване на сцената според задължението на ролята - отиват да се погрижат за детето си, преобразявайки се в ролята на майка. Няма друга професия на жената, изискваща трансформиране в различна външност и поведение, които да се приемат също за автентични! Покланям се до земята на този живот на актрисата, често приемана с възхищение заради красотата и чара ѝ, но пропускайки великата ѝ роля на майка!

(Следва.)

РАДИНА ДУМАНЯН 
СНИМКА: АЛЕКСАНДРА ИВАНОВА
РАДИНА ДУМАНЯН СНИМКА: АЛЕКСАНДРА ИВАНОВА

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/