Станете по-добър партньор, приятел и колега, като укрепите тази способност
Колко пъти сте кимали с глава по време на разговор, само за да разберете, че не сте чули нито една дума? Стоите срещу събеседника, поддържате зрителен контакт и може би дори вмъквате някое „мммм", но умът ви вече е някъде другаде – препуска по задачите във вашия списък или планира вечерята. В такива моменти присъствието на тялото не означава присъствие на вниманието.
Според изследвания нивото на осъзнаване на чутото веднага след разговора е едва около 25 процента. Това означава, че въпреки усилията ни рядко успяваме да запомним всичко, което ни се казва. Все пак усъвършенстваното слушане е умение, което можем да развием и то играе важна роля във всички сфери на живота, особено когато говорим за здрави и близки отношения.
Истинското слушане изисква пълна ангажираност не само с думите на събеседника, но и с емоционалния подтекст на казаното. То не е вродена дарба, а умение, което се усъвършенства с търпение и практика. Когато слушаме активно, ние не просто чуваме, а приемаме гледната точка на другия, задаваме уточняващи въпроси и предлагаме невербални сигнали, които показват, че сме напълно съсредоточени.
Ефективните слушатели се отличават с търпение и фокус, които им позволяват да не прекъсват другия. Те подхождат към разговора с искрено любопитство, стремейки се да разберат повече, а не да оборят нечие мнение. Чрез целенасочени въпроси те изясняват неясни моменти, а чрез емпатия признават и откликват на емоциите на събеседника си. Самосъзнаването пък им помага да не се водят от собствените си предубеждения, а невербалните жестове – от кимане до усмивка – утвърждават готовността им да слушат.
Ползите от внимателното слушане надхвърлят учтивостта и ни помагат да учим, да комуникираме по-успешно и да градим силни екипи. В напрегнати или объркващи моменти нищо не успокоява отношенията така, както осъзнатото изслушване вместо прибързани реакции или натрапване на собственото мнение. Когато другият почувства, че е чут и разбран, се стимулира доверието и желанието да сподели повече в бъдеще.
За да станем по-добри слушатели, първо трябва да премахнем разсейващите фактори – да изключим телевизора, да затворим лаптопа и да сложим телефона настрана. Един дълбок дъх и осъзнато присъствие в момента ще ви свържат със събеседника. Забавете темпото на разговора, не бягайте към отговора и приемайте паузите като възможност за усвояване на информацията. Задавайте въпроси от любопитство, а не от желание да оспорите, и не забравяйте да предлагате емпатична подкрепа дори при несъгласие. Когато усетите, че емоциите ви се надигат, поемете си въздух или поискайте кратка пауза, за да запазите ефективността на слушането.
Опитвайте се да „четете между редовете" – следете тона на гласа, мимиките и езика на тялото, защото понякога истинските послания не са изречени. И най-вече подхождайте към всеки разговор като към урок, в който можете да научите нещо за другия, за себе си или за света. С постоянство и желание за усъвършенстване всяка следваща беседа ще ви приближи към по-задълбочени връзки и истинско взаимно разбиране.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/
Четете още