Кога мускулната треска е полезна?

11 June 2024
MenTrend.bg онлайн
Трябва да се отнасяме разумно към мускулната треска
СНИМКА: Pixabay
Трябва да се отнасяме разумно към мускулната треска СНИМКА: Pixabay

Ако тренираме, за да почувстваме болка в мускулите, може би трябва да преразгледаме начина, по който подхождаме към физическата си форма в залата

Вече е следващия ден, след като вчера сме имали тренировки за крака и изпитваме болка, докато ходим. Трудно ни е да изкачваме стълби и да се изправяме след продължително седене. Имаме силна мускулна треска и ни е трудно да правим почти всичко, което е свързано с ходене. Това би трябвало да означава, че тренировката ни е била много добра. Както се казва без болка, няма резултати, нали?

"Противно на общоприетото схващане, степента на дискомфорт, който усещаме в тялото ни, няма нищо общо с това дали сме имали ефективна тренировка или не",

казва фитнес инструкторът Ебенезер Самюел.

Често усещането, което чувстваме след упражненията, е феномен, наречен мускулна треска. Тя причинява малки микроразкъсвания на мускулните ни влакна, което е напълно нормално, и по този начин те израстват по-големи и по-силни. Но тези микроскопични травми могат да причинят известно възпаление, което води до болка.

Ако през по-голямата част от живота ни сме оценявали ефикасността на тренировките си по степента на дискомфорт, който изпитваме в дните след тях, не сме сами. Самюъл разказва защо мускулната треска не трябва да бъде маркер за добро представяне във фитнеса и какво е нещото, от което трябва да се водим вместо това.

Болките са непреодолим факт от работата ни в залата. Важно е обаче да се знае, че има разлика между паренето, което усещаме в мускулите си след усилените упражнения, и необичайното чувство, което усещаме в ставите. Ако ставите ни болят, може да имаме по-сериозен проблем, който евентуално трябва да изследваме с посещение при лекар или физиотерапевт.

Мускулната треска е нещо различно и ще се появи, когато тренираме силово. Ако обаче целта ни е да я постигнем, това може да доведе до проблеми.

"Мускулната треска има смисъл в тренировките и е много ценна. Тя просто е лоша мярка за това как всъщност тренираме и дали го правим правилно", казва Самюел.

Ето защо 

трябва да се отнасяме разумно към мускулната треска.

 Стремежът да я постигнем може да доведе до претоварване. Тъй като тялото ни се адаптира към упражненията, които правим прагът на болезненост се увеличава. Това означава, че трябва да изпълняваме все повече и повече упражнения всеки път, за да достигнем това ниво, на което ще получим мускулна треска.

"Тренировките стават по-дълги или интензивността им става все по-трудна", казва Самюел.

"По-интензивните тренировки, без да се съобразяваме с болката, могат да доведат до травми", добавя той.

Това може да доведе до промени в спортната ни форма. Ако мускулите са ни толкова възпалени, че когато правим определени движения ни боли, вероятно ще променим начина, по който се движим, за да бъде избегната болката.

За да постигнем по-добри резултати на следващата си тренировка, трябва да се чувстваме отпочинали и силни. По този начин ще може наистина да се натоварим и да успеем да вдигнем по-големи тежести. Ако винаги сме с мускулна треска има вероятност никога да не се почувстваме възстановени.

"Ако не увеличаваме постепенно тежестите си, тогава неусетно убиваме резултатите си, защото това ни помага да станем по-силни в дългосрочен план", обяснява Самюъл.

Какви са по-добрите начини за измерване на резултатите от тренировката?

Вместо да се притесняваме за това колко ще ни болят мускулите след края на всяка тренировка, има два въпроса, които трябва да си задаваме:

1. Подобриха ли се показателите ни?

Независимо каква е целта ни в залата, начинът да я постигнем е чрез прогресивно претоварване - постепенно увеличаване на тежистите, които вдигаме. Така че един от методите да преценим добрата тренировка е да видим дали сме вдигнали по-голяма тежест или дали сме направили повече повторения в рамките на сесията.

2. Чувстваме ли се свежи за следващата тренировка?

"Искаме да тренираме достатъчно интензивно във всяка една тренировка, за да можем да започнем следващата свежи", смята Самюъл.

Оптималното възстановяване ни позволява да правим най-тежките си натоварвания, което е от съществено значение за оптималната хипертрофия и изграждането на сила.

Кога мускулната треска е полезна?

Въпреки че тя не е добър показател за това колко усилено работим във фитнеса, може да е полезна за някои неща. Няма случаи, в които умората и болката на цялото тяло да са нещо добро, но в определени мускулни групи може да бъде "барометър", с който да определим дали изпълняваме дадено упражнение правилно, особено за начинаещите. Ако сме тренирали бицепси, а на следващия ден усетим болка в раменете, това е знак, че трябва да преценим добре формата си. Като цяло, не трябва да забравяме, че единственото доказателство, че работата ни в залата е била ефективна, ще дойде от постиженията, които сме успели да направим. Това означава, че може да не успеем да оценим напредъка толкова бързо - но в дългосрочен план ще бъдем по-добри.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/