Нино Черути първи съзира таланта на Армани и го учи да е дизайнер, но и предприемач

22 January 2022
Хортензия Маркова

Папата на мъжката елегантност почина на 91 години

Мечтае да стане журналист, но след смъртта на баща си се налага да поеме семейния бизнес едва 20-годишен

Облича Ричард Гиър за “Хубава жена” и Майкъл Дъглас в “Първичен инстинкт”. През 1994 г. става официален дизайнер на отбора на Формула 1 “Ферари”

В средата на 60-те години във фабриката на Hitman като млад талант е нает Джорджо Армани. Неговите забележителни качества не остават незабелязани от проницателния нюх на Нино Черути. Италианският моден дизайнер и предприемач тъкмо е стартирал първата си компания за мъжко облекло Hitman през 1957 г. близо до Милано, за да създава елегантно облекло в индустриален мащаб и да стане част от зараждащия се сектор на конфекцията за мъже. Черути взема под крилото си Армани и му дава първия сериозен тласък в модата, както и поле, за да блесне, и куп ценни уроци.

Армани помни своя наставник като креативен предприемач с "остър поглед, истинско любопитство, способност да се осмелява”, добавяйки, че "неговият нежен начин да бъде авторитетен, дори авторитарен" ще липсва.

Черути, на когото се приписва революцията в мъжкото облекло през 60-те години на миналия век, почина на 91 години. Папата на мъжката елегантност, както още е наричан, издъхва на 15 януари в болницата във Верчели (Италия), където беше хоспитализиран за операция на тазобедрената става.

"Дори и контактите ни да изтъняха с годините, винаги съм го смятал за един от хората, които са оказали истинско и положително влияние върху живота ми - сподели Армани в изявление. - От него научих не само вкуса към мекотата на облеклото, но и важността на добре завършената визия като дизайнер и като предприемач."

Армани работи за Черути в продължение на шест години, преди да основе своята собствена компания през 1975 г.

Висок и строен, Нино винаги настояваше да бъде първият, който пробва творенията си.

“Винаги съм обличал един и същ човек - себе си”, казва веднъж той.

Нино се ражда в Биела, Италия, на 25 септември 1930 г. в семейство на текстилни индустриалци. Още дядо му създава текстилна фабрика в северния град през 1881 г.

Черути мечтае да стане журналист, но се налага да поеме семейния бизнес едва 20-годишен след смъртта на баща си. Той прекратява обучението си по философия и журналистика, за да преоткрие веднага себе си като подходящ за стила и модния бизнес на най-високо ниво.

Оказва се, че е отличник в бранша. Следвайки семейната традиция, инвестирайки сериозно през годините в изследванията и разработването на материали, той добави внимание към дизайна, към вкуса и чувствителността и своите изключително лични прозрения.

Привлича международното внимание именно с представянето на мъжката си колекция Hitman в Милано, смятана за революционна по това време.

През 1967 г. той открива първия си бутик за мъжко облекло Cerruti 1881 в Париж, като същевременно поддържа производството в Италия. През 70-те години също така създава първото деконструирано яке.

Омекотеният силует, използването на цветове и вниманието както към иновативния дизайн, така и към традицията му печелят клиенти като френската филмова звезда Жан-Пол Белмондо. Скоро и в Холивуд също се влюбват в Черути и неговите дизайни, носени на и извън екрана от звезди като Майкъл Дъглас в "Първичен инстинкт", Ричард Гиър в "Хубава жена" и Том Ханкс във "Филаделфия".

Освен че има впечатляващ усет и артистични дадености на дизайнер, той е още по-умел и успешен световен предприемач. Сключва лицензионни споразумения в Япония и САЩ, за да увеличи международната видимост на марката и да поддържа конкурентни цени на повечето пазари.

В тези години се заражда и модната линия за жени, която 20 години по-късно ще представлява 20% от общите приходи на компанията.

С времето неговата модна къща се разширява, за да включва луксозни линии и на парфюми, часовници и аксесоари, групирани под неговата марка Cerruti 1881. Освен всичко през 1994 г. Нино е назначен за официален дизайнер на отбора от Формула 1 "Ферари".

През 2000 г. Черути продаде контролния дял от компанията на Fin.Part - италианска индустриална група, а по-малко от година по-късно бе купена и останалата част и Черути се оттегли.

“Когато започнах да работя, това все още беше традиционна култура с по-малко индивидуалност, повече социална коректност. Средата тогава беше много различна - споделя малко преди да се пенсионира Черути. - Това бързо се премести в общество, в което има повече свобода, повече оригиналност и повече некоректност. Това беше национално, индустриално общество, когато започнах; сега това е глобално комуникационно общество."

Карло Капаса, президент на италианската камара за мода, си спомня Черути като “велик новатор”, който също “беше един от най-шикозните мъже на Италия”.

“Той беше един от първите, които имаха силно международно присъствие, представяйки на света онази уникална комбинация от креативност и качество, която характеризираше и все още характеризира италианската мода”

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/