Порше - бащата на съвременна Германия

20 September 2021
24 часа онлайн
Първата кола на Лонер-Порше се превръща в сензация на изложението в Париж. Снимки: РОЙТЕРС и АРХИВ
Първата кола на Лонер-Порше се превръща в сензация на изложението в Париж. Снимки: РОЙТЕРС и АРХИВ

Името му е в съня на милиони мъже. То е символ на лукс, богатство, свобода. Фердинанд Порше измисля и произвежда най-желаната вещ за поколения мъже, а също и жени - спортния автомобил, носещ неговото име.

Всъщност ролята на Порше в историята на съвременния свят е много по-голяма от това да намери място в автомобилните сънища. Германия дължи челното си място сред богатите индустриални държави на неговите гениални конструкции.

Роденият в днешна Чехия инженер създава народната кола "Фолксваген", която се превръща в мотор на стопанството на следвоенна Германия и я изкачва на челно място по богатство и икономическа мощ.

Не е много известен фактът, че Порше вероятно е в основата на благоденствието и на друга богата държава - Франция. Французите арестуват Порше през 1945 г., домогвайки се всячески до тайните на гениалния инженер. Две години след освобождаването му на техния пазар внезапно се появява колата, известна и до днес като "Рено".

Фердинанд Порше е един от най-талантливите инженери в автомобилната индустрия. Той е роден на 3 септември 1875 г. в немскоезичното семейството на тенекеджията Антон Порше във Вратиславице над Нису, днес в Северна Чехия. Тогава то е влизало в Австро-Унгарската империя.

Баща му се опитвал да го привлече като помощник в работилницата си, но младият Фердинанд непрекъснато човъркал разни машинки и експериментирал с електричество, без да обръща внимание на наставленията на родителите си. А след като успял сам да сглоби динамо, което правело достатъчно ток за осветлението на къщата им, бащата се убедил, че призванието на сина му е другаде. И го записал на вечерните курсове в либерецкия техникум.

Талантът на Фердинанд Порше е забелязан от собственика на вратиславската фабрика за килими барон Фон Гинцки и той го препоръчава на електротехническа компания Bela Egger & Co. във Виена. Порше започва работа в отдела за подобрения и опити, като постепенно е повишен до негов началник.

През 1898 г. го вземат на работа в императорския двор за производство на каляски Jacob Lohner & Co., където с придворния майстор Лудвиг Лонер създава първия си състезателен автомобил с два електродвигателя с мощност две и половина конски сили. Колата "Лонер-Порше" прави сензацията на световното изложение в Париж през 1900 г.

Междувременно Порше учи задочно във Виенския технически университет. Създава и първия автомобил хибрид, който комбинира бензинов и електродвигател. С него става

първият човек в света, возил се с над 80 км/ч.

Оженва се през 1903 г. и заедно с жена си се завръщат във Вратиславице на автомобил с комбиниран двигател. През 1906 г. е избран за директор на виенския филиал на фирмата "Даймлер". Под негово ръководство се създават моделите "Принц Хайнрих", "Саша", АДМ и АДР.

Сред най-значимите патенти на Порше са компресорният мотор на “Мерцедес SSK”, електромобилът на Порше.

През 1917 г. гениалният автоконструктор е избран за генерален директор на австрийската "Даймлер мотори КГ Биренц, Фишер & Co." По неговите чертежи е конструиран легендарният компресорен мотор, който е интегриран в “Мерцедес SSK”. Заради патентите му Техническият университет в Щутгарт му дава докторска титла през 1924 г.

В началото на 30-те Порше решава да основе своя фирма. Поставя се началото на една от най-успешните автомобилни компании в Германия.

С идването на власт на Хитлер поръчките за "Порше" се увеличават десетократно. Райхът влага огромни средства в изобретенията му. През 1934 г. инженерът представя своя народен автомобил "Фолксваген", който трябва да служи за символ на благоденствието в Хитлеровия райх.

Фолксвагенът трябва да се превърне в колата на средния германец - всяка класа и всяко семейство би трябвало да може да си я позволи. Поне такава е идеологията на режима.

Това обаче няма как да стане заради избухването на Втората световна война и пренастройването на производствените мощности за военни коли и оръжия. Съответно въздигнатият в професор Порше трябва да разработва танковете "Тигър" и "Маус".

След войната попада за 22 месеца във френски военен плен. Животът на всички германски инженери и конструктори всъщност е нерадостен. Те се превръщат в желана плячка за съюзниците. Французи, англичани и американци се състезават кой ще ги залови, за да се сдобие със знанията им. За янките мишена номер 1 е Вернер фон Браун заради участието му в развитието на ракетната технология на Третия райх.

Американците не се отказват и от Порше, арестувайки го през юли 1945 г. в австрийския град Гмюнд. Генералният мениджър на "Дженерал моторс" Френсен, който по това време е майор в американската армия, има за задача да се сдобие с чертежите на Порше.

Вече 70-годишният Порше прекарва 4 месеца в лагер за интернирани в Хесен. Янките го освобождават, но само 4 месеца по-късно той отново е посетен от военни в Гмюнд. Този път те са французи. Канят го най-учтиво в главната квартира на френската армия в Баден-Баден. Приятели на Порше го предупреждават да не се отзовава, но той все пак отива заедно със сина си Фери, зет си д-р Пих и племенника си Херберт Каес.

В Баден-Баден ги приемат с почести и ги настаняват в една от най-луксозните вили.

Преговарят с Порше да им предаде част от знанията си и дори сключват договор с него. Документъттрябва да бъде подписан от правителството в Париж. Само няколко дни след стисването на ръцете обаче Порше и придружителите му са арестувани от френската тайна полиция. Хвърлят ги в затвора на Баден-Баден, където условията се лоши, а храна почти няма. Порше не издържа на несгодите и се разболява сериозно. Прехвърлят го в градската болница.

През март 1946 г. синът му Фери е освободен. С него затвора напуска и племенникът Херберт Каес. На двамата е наредено да останат под наблюдение в хотел "Зомерберг" в Бад Риполсдау.

Два месеца по-късно - през май, пускат и Фердинанд Порше. Откарват го заедно със зетя му в Париж. Там отново ги подлагат на натиск да предадат всичките си знания на местната автомобилна индустрия. Французите искат собствен фолксваген.

Пускат инженера едва когато плаща тлъста гаранция и след  престой от 21 месеца във френски затвор. И до днес е плод на спекулации до каква степен той се е съгласил да сътрудничи с французите. Но

едва ли е съвпадение, че след освобождаването му

на пазара внезапно се появява първото "Рено 4 CV",

което почти копира фолксвагена.

Професор Фердинанд Порше умира на 30 юни 1952 г. в Щутгарт. Той успява да види възхода на автомобилната индустрия и превръщането на измисления от него автомобил в наистина народна кола. През 50-те години фолксвагенът завладява първо Германия, а после и цяла Европа и се превръща в основата на богатството на демократична Германия.

Порше (вдясно) с летците Бернд Розенмайер и Ели Байнхорн.
Порше (вдясно) с летците Бернд Розенмайер и Ели Байнхорн.
Порше през 1905 г.
Порше през 1905 г.
Порше с Хитлер. Великият инженер се ползва с личните си симпатии на фюрера.
Порше с Хитлер. Великият инженер се ползва с личните си симпатии на фюрера.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/