Сбирщайнът на Бирншайн

26 August 2021
Нанси Борисова

ЕО 2 може да се свива и да се движи като рак във всички посоки

Ако има нещо сигурно за градовете на близкото бъдеще, то е, че те ще стават все по-големи, свръхголеми всъщност. Тези места ще са изправени пред много предизвикателства, но трафикът и местата за паркиране ще са на първо място. Удобните и безопасни превозни средства ще са не лукс, а необходимост. Преди няколко години се появи идеята за малките електрически коли, които могат да се движат настрани и да се „свиват“, за да се поберат и в най-миниатюрните паркоместа. Откритието на екип германски учени в Бремен звучи отчасти като научна фантастика. Концептуалният автомобил, който създават, е предназначен да направи шофирането и живеенето с коли по-лесно в гъсто населените райони, които все повече хора ще наричат свой дом.

Създадена от Центъра

за иновации при роботите

Deutsche Forschungszentrum fur Kunstliche Intelligenz (DFKI), интелигентната кола ЕO 2 се адаптира към градската среда като плъх, който се прокрадва през пукнатините и се качва нагоре по сградите. По дизайн колата прилича на капсула. Може да има два или четири мотора, а всяко колело може да се върти на 90 градуса. Всичко това помага на инженерите да придадат на автомобила специфични способности за „свиване“. 

Ако и след модификациите и обръщането на колелата перпендикулярно на бордюра мястото за паркиране все още е твърде малко, интелигентният автомобил може да се свие още повече и да се повдигне само на задната си ос. Това избутва интериора нагоре, но въпреки това колата поддържа комфорта на пътника. Автомобилът се свива от 2,6 метра до 1,8. Може да се свие и до удивителните 80 см, но само когато се зарежда или пък се движи... настрани. С него

можете да шофирате

странично или по диагонал

(ето защо някои вече наричат тези коли „раци“).

Големите прозорци гарантират добра видимост, а интуитивният потребителски интерфейс осигурява лесен достъп до всички видове задвижвания, които роботизираната кола може да предложи. Нещо повече, компютърът и автонавигационната система помагат на водача.

И все пак докато тези електрически коли акцентират на паркирането, други части от представянето им могат да се отчетат като недостатъци. Максималната им скорост е 65 км в час, а бордовата батерия дава захранване за между 50 и 70 километра.

Четири часа отнема и

нейното пълно зареждане.

Допълнително се предвиждат разширителни модули за зареждане на пътнически и товарни превозни средства.

Разбира се, градското пътуване включва по-кратки маршрути в натоварения трафик, а в населените места има повече пространство за зарядни станции. Все пак това определено не е кола за провинцията.

Още една симпатична функция е възможността много автомобили да се закрепят един за друг и да образуват композиция. Така те маневрират в унисон без никаква необходимост от информация от отделните водачи. Разработчиците на интелигентния автомобил EO 2 вярват, че услугите, които предлагат, могат да са особено полезни, когато искаме да се възползваме от услугата споделено пътуване. Превръщаме се в част от конвоя и лесно и бързо стигаме до работа например. Освен това, когато свържем колата си с другите, тя би могла да се захранва с електричество от тях по време на движение. 

Колата разполага още със стерео камери отпред и отзад, както и с низ от сензори във всеки ъгъл. Можете още да сканирате околната среда в 3D картина и да приближавате обектите чрез други 6 специални камери.

Нека не забравяме обаче, че автомобилът, за който говорим си има предшественик – EO smart connecting car. Технологията бе допълнително разработена с цел да се създаде напълно автономно превозно средство чрез добавяне на повече сензори.

А как всичко това стана реалност?

Екипът, работил по проекта, се състои от 9 инженери и един дизайнер, както и няколко студенти. Те създават колата робот между октомври 2011 г. и юли 2014 г. За да се докаже приложимостта на техническите изисквания са направени изследвания на интеграцията и физически симулационен модел. И двете утилизират крайните аксиални модули и почти всички от крайните електронни компоненти, но всичко това се контролира от система за бърз прототипен контрол. След успешно тестване ходовата част е конструирана. В същото време разработката на софтуера е посветена на интегриране и индивидуализиране на управлението на превозното средство.

Ръководител на проекта е Тимо Бирншайн. Той казва, че целият процес на преход от нормално шофиране към шофиране настрани отнема 4 секунди. И добавя: „Имаме толкова много нови технологии в колата, че

техническите консултанти са скептични.“

Всъщност ЕО 2 представлява, жаргонно казано, някакъв особен сбирщайн от най-модерни технологии.

От екипа са поканили няколко производители да тестват автомобила и са получили положителен отговор, но ентусиазмът стига до там. „Проблемът е, че повечето производители на автомобили не се интересуват от дадена иновация, ако не са я измислили сами. Bosch или Siemens може да закупят отделни технологични части или други неща, но не и цялостни системи“, споделя още Бирншайн.

Въпреки това екипът остава непоколебим в работата върху автономните функции. Ръководителят на проекта сравнява изобретението си донякъде със смартфоните – от несъществуващи, те за нула време пренаситиха пазара. Той смята, че същото ще стане и сега – до 10 години ще видим и първите автономни автомобили. Някои компании като GM обявиха, че до 3-4 години ще пуснат своите полуавтономни коли.

Факт е, че колата EO 2 все още не е пусната в производство, но показва възможните начини за иновативни подходи при изобретяването на модерни градски автомобили. Дали някои от големите производители ще заимстват от тези идеи, предстои да разберем. Тук Бирншайн е оптимистичен, че през следващото десетилетие автомобили като неговите вече ще се движат по аутобаните в цял свят. Предстои да разберем ще се сбъдне ли прогнозата му.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/