"Зелена стомана" от ЕС вдига още цените на новите коли

13 October 2025
Георги Луканов
Завод за авточасти
Завод за авточасти

Европейската комисия представи план за ограничаване на натиска от евтиния внос и създаване на пространство за инвестиции в "зелена стомана". Той предвижда намаляване на годишните безмитни квоти с 47% до 18,3 милиона тона и увеличение на митата върху вноса над квотата от 25 на 50%. Планът включва и по-строго правило за произход (произходът ще бъде изключително страната, където стоманата е била отлята за първи път, а не страната на последваща обработка на суровината), за да се предотврати заобикалянето чрез трети страни. Мерките все още трябва да бъдат одобрени от държавите членки и Европейския парламент.

Автомобилната индустрия, включително и асоциацията ACEA, предупреждава, че подобна защита може да повиши цените на стоманата, което би увеличило и цените на европейските автомобили, които и без това са много скъпи. Въпреки че автомобилните производители купуват около 90 процента от стоманата си в рамките на ЕС, те остават зависими от вноса за определени видове.

Според производителите, рязкото намаляване на квотите, съчетано с двойна тарифа, би ограничило способността им гъвкаво да попълват дефицитните материали и би влошило ценовата им позиция спрямо конкуренцията в САЩ и Азия.

Ключови думи

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/