Гличът в Super Mario Bros, който обсеби геймърите

25 September 2025
MenTrend.bg
Minus World вдъхновява цяло поколение геймъри да търсят тайни във всяка игра. КАДЪР: ЮТУБ
Minus World вдъхновява цяло поколение геймъри да търсят тайни във всяка игра. КАДЪР: ЮТУБ

Днес геймърите винаги търсят изненадата, когато седнат да играят. Почти всяко голямо заглавие крие тайни - скрити кодове, easter eggs, тайни зони или дори умишлени „гличове". В Driver: San Francisco например, ако караш DeLorean със 141 км/ч, отключваш специално ниво, а в The Sims 4 кодът motherlode мигновено залива бюджета ти с пари. Но историята на тези непредсказуеми елементи започва много по-рано - още през 1985 г., когато Nintendo пуска Super Mario Bros. за своята конзола NES. Именно там една грешка в кода се превръща в най-легендарния бъг в историята на видеоигрите.

Във второто ниво на първия свят - World 1-2 - играчите откриват, че ако накарат Марио да скочи в определена стена под правилния ъгъл, той може да премине през нея и да попадне в Warp Zone. Оттам, ако влезе в тръба, се озовава в странно подводно ниво, което се повтаря до безкрай. На екрана вместо обичайното World 2-1 се появява празно място и надписът гласи World -1. Така се ражда митичният Minus World.

Скоро след излизането на играта слуховете за това ниво се разпространяват от уста на уста, а през 1988 г. списание Nintendo Power официално пише за него. Въпросът дали Nintendo умишлено е оставила тази тайна остава без отговор. Легендарният дизайнер на игри на Nintendo, Шигеру Миямото по-късно признава, че това е чиста грешка, но тъй като не „чупи" играта, феновете започват да я възприемат като част от магията на Super Mario Bros.

Скот Пеланд, който е работил в Nintendo през 80-те и 90-те години на миналия век, казва, че служителите, които са отговаряли на телефонни обаждания от геймъри - известни като гейм консултанти - са били затрупани с обаждания относно Minus World. „Това е бил един от най-популярните въпроси за тях от доста време", казва той.

Minus World вдъхновява цяло поколение геймъри да търсят тайни във всяка игра. От мистериозния Missingno"в Pokémon Red and Blue до летящите коли в GTA IV и обърнатите дракони в Skyrim - гличовете се превръщат в културен феномен. Авторът и изследовател на видеоигри д-р Брендън Киоу си спомня първата си среща с Super Mario Bros.: „Това беше свят, който изглеждаше безкраен. Винаги имаше усещането, че някъде се крие нещо, което още не си открил."

Макар днес игрите да стават все по-безгрешни, много фенове смятат, че именно мистерията на подобни случайни открития е дала на гейминга усещането за безкрайни възможности. Неслучайно списание Edge през 2015 г. обобщава: „Minus World беше първият момент, в който повярвахме, че във видеоигрите всичко е възможно."

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/