Слагат лимит на височината на предния капак
Височината на предния капак на новите автомобили в Европа се увеличава средно с половин сантиметър годишно в резултат на ръста на продажбите на SUV моделите, установява ново проучване на независимата организация Transport&Environment (T&E).
Според доклада, който обхваща страните от ЕС, Великобритания и Норвегия, това е първото изследване, което анализира височината на капаците на големите джипове на европейско ниво. На новите кросоувъри през 2024 г. е била 83,8 см в сравнение със 76,9 см през 2010 г. Тя съвпада с постоянното увеличение на продажбите на SUV автомобили от 12% от европейския пазар през 2010 г. до 56% миналата година.
Европейските и националните закони не ограничават височината на капака на автомобилите. При катастрофи
автомобилите с висока предна част обикновено удрят възрастни пешеходци над центъра на тежестта,
като често първо засягат жизненоважни органи. Колкото по-висока е предната част на автомобила, толкова по-вероятно е човекът да падне под колата, вместо да бъде избутан настрани, при скорости до 50 км/ч.
Едно проучване, базирано на катастрофи с 300 000 участници в движението в Белгия, показва, че увеличението с 10 см на височината на предния капак
повишава риска от смърт с 27%
за пешеходци, велосипедисти и други уязвими участници в движението.
Високите предни капаци също така намаляват видимостта на шофьорите към другите участници в движението. Тестове, поръчани от T&E, установяват, че водач на модела с най-висока предна част по пътищата на ЕС и Великобритания - Dodge Ram TRX, не може да види деца на възраст до девет години, стоящи директно пред него. Шофьор на Land Rover Defender пък не забелязва пред колата деца на възраст до четири години и половина.
Предишни проучвания също подчертават по-голямата опасност от SUV моделите в случай на инцидент с пешеходец, което със сигурност важи и за велосипедистите. Според Imperial College London и London School of Hygiene&Tropical Medicine (LSHTM) джиповете увеличават риска от смърт сред пешеходците с 44%, особено сред децата.
За организацията Canopea ситуацията е тревожна и тя дори препоръчва федералните, регионалните или местните власти да предприемат мерки, например като да забранят определени улици или пътища за най-големите SUV модели. Нещо като зона с ниско ниво на опасност (LEZ) забранява достъпа до града на автомобил, който замърсява твърде много.
Повече от 30 организации на гражданското общество призоваха ЕС да ограничи височината на предния капак до 2035 г. като част от пакет от реформи за ограничаване на постоянно разширяващите се размери на автомобилите. За предните капаци проучването
препоръчва максимална височина от 85 см
Барбара Стол, старши директор на кампанията “Чисти градове”, е на следното мнение: “Всеки ден по пътищата ни бива убито едно дете, но колите се правят толкова големи, че децата са невидими от шофьорската седалка. Как е приемливо това? За щастие, все повече градски лидери се противопоставят на разпространението на автомобили, отстоявайки това, което гражданите всъщност искат
- безопасни, зелени улици без чудовищни превозни средства
Градовете трябва да ги направят повече и по-бързо, за да ограничат големите SUV, да си възвърнат общественото пространство и да поставят безопасността и хората на първо място.”
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/
Коментари