Bluesky: Новата социална мрежа, която обещава да бъде по-добрата версия на X

19 November 2024
Валентина Антова
Платформата "Блускай" Снимка: Екс@bluesky
Платформата "Блускай" Снимка: Екс@bluesky

Все по-често думата Bluesky се появява в социалните мрежи и много хора се чудят какво всъщност е това. Bluesky е нова социална медийна платформа, която обещава да бъде по-добрата версия на X (преди известен като Twitter). С голяма визуална прилика, напомняща за своя конкурент, платформата бързо набира популярност и привлича милиони потребители.

Bluesky включва всички познати функции от всяка друга социална мрежа (публикуване на снимки или пост, харесване, коментиране и споделяне на съдържание), но това, което прави тази платформа различна, е децентрализираната структура. Това означава, че потребителите имат свободата да изберат къде да съхраняват информацията, свързана с техния акаунт, включително публикации, лични данни, а също и използване на персонализирани акаунти извън самата социална мрежа. Въпреки това, повечето нови потребители избират по-лесния вариант - регистрация с акаунт, завършващ на bsky.social, което прави началото лесно и достъпно за всеки.

Bluesky в момента привлича около 1 милион нови регистрации на ден. Според някои анализатори това се дължи на разочарованието на хората от конкурентната платформа. Собственикът на X, Илон Мъск, беше яростен поддръжник на Доналд Тръмп по време на неговата предизборна кампания, което разяри много хора и доведе до политическо разделение. В знак на протест голяма част от потребителите на X изтриха своите профили като заявиха, че това е "токсична медийна платформа". Бившите фенове на социалната мрежа на Мъск се насочиха веднага към Bluesky и към възможността за повече индивидуален контрол върху съдържанието и профилите.

Bluesky всъщност не е нов проект, който е възникнал от нищото. Той съществува още от 2019 г., но влизането в платформата е ставало само чрез покана до февруари тази година. Идеята за това е била разработчиците се справят с всички бъгове и да я направят възможно най-добрата. Въпреки че, поради големия наплив от хора, който започна този месец, често се случват бъгове. Платформата е създадена от бившият ръководител на Twitter Джак Дорси, откъдето идва и визуалната прилика. Но през май 2024 г. Дорси се оттегли от екипа, като дори изтри напълно акаунта си през септември. Сега Bluesky се управлява и е собственост на Джей Грейбър.

Новата социална мрежа започва с финансиране от инвеститори и фирми за рисков капитал като събира десетки милиони долара чрез тези средства. Но с толкова много нови потребители ще трябва да намери начин, с който да плаща сметките си. По време на разцвета на Twitter сайтът прави по-голяма част от парите си чрез реклама. Bluesky обаче обяви, че иска да избегне това и ще продължи да търси платени услуги, като например да се плаща за персонализирани домейни в потребителското име.

Засега бъдещето на Bluesky остава неизвестно, но ако растежът му продължи, всичко е възможно. 

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/