Стари дизелови коли заливат България (Графики)

01 April 2024
Георги Луканов
Mercedes-Benz C-Class на 15 години е новият любимец на българина.
Mercedes-Benz C-Class на 15 години е новият любимец на българина.

С над 100 хиляди са набъбнали регистрациите на нафтови автомобили през последните 2 години

Наред с историческото повишение на продажбите на нови автомобили, които тази година най-вероятно ще счупят “брадясалия” рекорд от вече далечната 2006-а от 45 хиляди регистрирани коли, се наблюдава устойчива тенденция за увеличение на употребяваните дизелови возила.

При това става дума предимно за нафтови автомобили около и над  15-годишна възраст, които или вече не могат да се използват в големите европейски градове, или

скоро ще им бъде забранено да влизат в мегаполисите 

по екологични причини.

В последните 12 месеца у нас дизеловите автомобили (нови и стари) са нараснали с 59 398 бройки, докато бензиновите - едва с 8044. Ако се вземе периодът от 1 април 2002 г. до 1 април 2023 г., тогава нафтовите автомобили са с 48 824 повече, а регистрациите на бензиновите дори са намалели - със 7422.

Тези увеличени дизелови бройки се дължат предимно на втората ръка, защото при новите паритетът бензин/дизел се запазва през последните години, като тези на бензин са около 4 пъти повече. През последните 12 месеца у нас са продадени 8533 нови леки автомобила според данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА), което е с 51,5 процента отгоре (5633 през миналата година). При дизеловите нови автомобили увеличението също е голямо (45,2 процента), но при тях бройката е 1948 возила сега срещу 1342 в предишния период от 12 месеца. Тези проценти са съпоставими с общия ръст на новите коли от 46,8 процента (11 528 срещу 7385 през миналата година).

 Всичко това означава, че тези над 100 000 регистрации на дизелови автомобили у нас през последните години са на предимно употребявани возила.

Увеличеното търсене и предлагане на дизелови автомобили може да се види с просто око, ако надникнете за броени минути в наши и чужди популярни сайтове за търговия на коли втора ръка. У нас масови автомобили от един и същи модел се различават по броя на офертите с бензинов и дизелов двигатели.

Нафтовите предложения са средно с 30 процента отгоре

Интересното е обаче, че въпреки по-голямото предлагане на дизелови употребявани автомобили в сравнение с бензиновите разлика в цената почти липсва. Поне на пазара, предлаган в България. Би трябвало заради по-голямото предлагане и “изчистване” от страна на западноевропейците на старите дизели те да бъдат по-евтини, но почти не са.

В чуждите портали за продажби на употребявани автомобили всяка две от три коли са дизелови. Европейците са принудени по политически и екологични причини да се разделят с нафтовите си коли просто защото скоро няма да могат или вече не могат да ги карат в по-големите градове.

Към 1 април 2024 година в България има регистрирани 3 милиона и 14 969 леки автомобила. От тях  1 милион и 65 277 са бензинови, а 1 милион и 461 104 са дизелови, или почти с 400 хиляди повече от бензиновите. Декларираните коли с газови уредби са 376 581.

Любовта на българина към митичния Volkswagen Golf не отминава, но

германският класик вече има силен конкурент

- Mercedes С-класа. За първите три месеца на годината са регистрирани 2394 употребявани голфа, а от най-масовия модел мерцедес - 1835.

Mercedes-Benz ML продължава да е един от най-популярните SUV модели втора ръка у нас.
Mercedes-Benz ML продължава да е един от най-популярните SUV модели втора ръка у нас.

Челната тройка оформя друг представител на компанията от Волфсбург - Passat с 1430 купени коли втора ръка.

Абсолютен хит сред луксозните кросоувъри, но на стотици хиляди километри и прилични години продължава на пазара втора ръка да е Mercedes ML. От началото на годината са внесени и продадени 485 бройки от този модел.

В класацията за нов внос от началото на годината има интересни случаи, при които популярни модели

са пласирани повече или с незначителна разлика като нови, отколкото като употребявани

Техническият “близнак” на Passat - Skoda Superb, има 400 продажби като нов и 179 като употребяван! При Skoda Octavia съотношението е 712 към 416 в полза на втората ръка, а при Renault Clio е 271 към 202. Продажбите при Toyota Corolla като нов са повече от втора ръка - 561 срещу 384.

В класирането по марки най-предпочитана в България продължава да е Volkswagen. В страната има регистрирани почти половин милион фолксвагена, което означава, че всяка шеста кола е от компанията от Волфсбург. Потресаващото обаче е, че

над 310 000 хиляди от тях са над 20-годишна възраст,

а други 100 хиляди - между 15 и 20 години!

След Volkswagen се нарежда Mercedes с 336 628 регистрации, като и тук повече от половината са на достолепната за един автомобил 20-годишна възраст. В челната тройка на марките влиза още една германска - Opel, с 309 512 регистрации.

Специалистите коментират, че ако не се вдигнат данъците и екологичните такси на по-замърсяващите коли и не се стигне до драстична забрана на трошките да влизат в големите градове, България още дълги години ще си остане “автомобилната гробница на Европа” въпреки забележителният ръст при продажбите на нови возила.

Ключови думи

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/