Възможен ли е моделът Airbus за електрическите коли в Европа

17 April 2024
Георги Луканов
Идеята е електрически коли като това Renault 5 да споделят общи платформи с останалите европейски производители. Снимки: производителите
Идеята е електрически коли като това Renault 5 да споделят общи платформи с останалите европейски производители. Снимки: производителите

Renault призова за обединение между водещите компании на Стария континент

На салона в Женева Renault лансира идеята да се приложи автомобилен вариант като при самолетите Airbus, за да могат европейските производители да контролират суровините и производството на електрическите коли, както и да ги направят по-евтини. За да постигне това, Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault, предлага обединение на производителите в стил Airbus, което да споделя разходите си.

Гениална ли е идеята? Какво ще стане, ако преходът към електрически автомобили мине през асоциация като Airbus, консорциума, който, както знаем, обединява десетки европейски компании и се е утвърдил като гигант в самолетостроенето, какъвто е американският Boeing?

“Трябва да сме креативни, за да намерим решение”, казва Де Мео, позовавайки се на прекомерните разходи за разработка, както и на производствените процеси на електрически автомобили.

“Целта е, както знаем,

да се разработят повече евтини електрически автомобили

и масово да се продават тези продукти. Но в момента е много трудно, защото западните производители нямат достъп до ресурси, а работейки всеки сам в собствения си ъгъл, се губи ценно време”, добавя италианецът, който е и президент на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

Преди 15 години Citroen C1 имаше двама близнаци - Toyota Aygo и Peugeot 107.
Преди 15 години Citroen C1 имаше двама близнаци - Toyota Aygo и Peugeot 107.

За Лука де Мео предизвикателството би било

да се създаде стойностна верига в Европа, която да включва батерии, електрически двигатели и  електроника

Точно това направи Китай с големи държавни субсидии. И това проработи, защото многолюдната азиатска страна вече превъзхожда всички производители по този показател.  

“Целта е да закупим всичко в Европа на конкурентна цена”, обяснява изпълнителният директор на Renault.

Лука де Мео
Лука де Мео

Европа имаше споделена градска кола преди 15 години от Toyota, Peugeot и Citroen (Aygo, 107 и C1), или общата платформа “Тип 4” през 80-те години на миналия век, която обслужваше Alfa Romeo, Fiat, Lancia и Saab, но те бяха за коли с двигатели с вътрешно горене.

Силният човек в Renault иска не само производителите на автомобили да се обединят, но и европейските държави също да вземат активно участие във финансирането на този преход. Италианският мениджър припомни, че най-големите акционери на Airbus са не кой да е, а френското, германското и испанското правителство.

Наскоро босът на най-голямата група Stellantis Карлос Тавареш също прокара идеята за мегасливане в автомобилния сектор като единствения възможен път за консолидиране на дейностите на производителите.

Слуховете споменаха Renault като първи вариант за обединение. Това обаче беше отречено и някои източници вместо това

съобщават за преговори между френската марка и германския гигант Volkswagen

за изграждането на евтина електрическа кола, базирана на бъдещото Twingo и новото Renault 5 E-Tech. Това е много правдоподобно, защото групата VW е установила партньорства с китайски производители и също обмисля този модел с Hyundai. Ако Renault произведе малка кола с VW, тя също ще трябва да използва “по-евтини литиево-железни фосфатни (LFP) батерии”, казва Лука де Мео.

Италианецът също така поиска от Европа да облекчи правилата и да разреши много малки автомобили (като японските kei модели) в градските райони и следователно - в зоните с ниски емисии. За него

намаляването на данъците върху тези превозни  средства изглежда по-обещаващо

от бонусите при покупка.

Renault не е най-малко напредналият производител по въпроса за евтините електрически автомобили, тъй като заедно с пристигането на новия R5 марката възнамерява да пусне ново Twingo , чиято цена трябва да бъде под 20 000 евро. Но времето изтича, защото, както посочи изпълнителният директор на Renault, “бързината е важна срещу китайците. Живеем в несигурен свят. В миналото с колите с вътрешно горене можеше да се предвиди какво ще се случи. Днес вече наистина не е така...”

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/