Въпреки че сe намират на различни половини на света, и двете групи споделят дискриминация, несправедлива антипатия и опити за унищожение
Авторът е българин, израснал в Израел, председател на Meждународна фондация “България”, по собствен избор пренесъл офиса си в кв. “Факултета”, където се намира най-голямата концентрация на роми в България
Един от членовете на Управителния съвет на Центъра за толерантност се опита да ме убеди, че ромите са “помияри” - дума, използвана на български, означаваща бездомно улично куче, т.е. невписващи се в обществото. Въпреки че в момента сме в процес на премахване на господина от Управителния съвет, наскоро присъствах на обяд със старши банков ръководител в София, който изрази мнение за ромите в България, като ги описа с думите “безполезни, неспособни да учат, създаващи само проблеми”.
Тези изказвания само ми напомнят за недалечното минало, когато се описваха евреите като: “мръсни евреи”, “потребители на християнска детска кръв за пасхални ритуали”, “скъперници”, “паричници” и други унизителни определения. Всичко това, защото и двете групи са живели и продължават да живеят
изолирани по собствен избор
от останалата част от обществото. В гета или в Източна Европа в “щетели” (термин, идващ от идиш за малко село, където живеят само евреи).
Втората световна война унищожи гето стила на живот за евреите, насилствено уби много от тях. Съдбата на циганите беше сходна, те бяха следващите по реда. Светът не положи усилия да разбере двете групи, те бяха табу същества в собствените си страни! До днес циганите и евреите се женят само между своите групи. Евреи и цигани предпочитат да не посрещат други извън тяхната малцинствена група и да не ги допускат до себе си, особено ортодоксалните евреи, които рядко поканват неверни в своите домове.
И двете групи са съгласни, че жените са създадени за домакинска работа и продължаване на рода, на тях не е било позволено да учат, да посещават училище (едва наскоро еврейските жени подобриха своя статус). Докато циганите в много случаи купуват своите съпруги, евреите, от друга страна, издават сертификати, наречени “Ктуба” - брачни договори със стойност от 200 зуза за девствена булка и 100 зуза в противен случай. И двете групи използват услуги за запознанства (“Шадхан” на иврит) в подготовка за сватба.
Когато става въпрос за музика, има голяма прилика между “Клезмер” - еврейската музикална група, и оркестъра на циганите, особено по време на сватби. И двете групи използват текстове, които са тъжни. Циганите и евреите използват цигулка и кларинет като водещи музикални инструменти.
Що се отнася до храната, днес израелските ресторанти се концентрират върху арабската кухня, но не вярвам да съществуват някакви
ресторанти с цигански специалитети
Двете общности са живели в бедност, храната е била за целите на оцеляването.
Докато еврейският език е съвременен език за комуникация в Израел, в миналото еврейският език е стриктно използван за религиозни цели, а говоримият език е бил идиш за евреите от Европа (подобен на немския, но изписан с букви на иврит) или ладино (стар испански) за онези, които са живели в испаноговорещи райони, също изписвани на иврит.
Ромският език няма писмена форма.
Със създаването на Държавата Израел се разви еврейски стимул за оцеляване във всички условия, създадоха се нов тип евреи, които твърдо се противопоставят на всякакъв вид антисемитизъм или дифамация.
Чувствата на освобождение и гордост не достигнаха ромската общност. Сред младите роми съществуват голям страх и смут, когато имат допир с основното българско общество.
Системата никога не се е опитвала да предостави равни възможности, особено в образованието.
През 589 г. пр.н.е. вавилонците завземат Йерусалим, разрушават Храма на Соломон и изгонват всичките 12 племена на Израел в регион, който днес се намира между Индия и Иран. Седемдесет години след изгнанието на евреите им бива разрешено да се върнат в Израел. От 12-те племена само 2 се връщат - Юда и Вениамин. Останалите десет са решили да останат. Легендата казва, че десетте изгубени племена на Израел са се преместили на място, намиращо се отвъд река Самбастион. Някои са намерили място около реката в Индия.
В днешно време в село в Израел близо до Йерусалим - Кохав Яаков, г-н Шмуел Авукя ежегодно събира “Премиер Форум Юдео-Цигане”, като посочва, че ромите са останки от племето на Шимон, втория син на Яков и Лея.
Важно е да се отбележи, че ромите в България много ми приличат на евреите, които срещнах през първите години на Израел в Маабарата (временни места за настаняване на новопристигнали имигранти в Израел). Условията за живот в Маабарата са подобни на тези на живота на ромите в България днес. Маабарата вече не съществува в Израел, но ромите в България продължават да живеят по този начин и до днес.
Може да звучи шокиращо, но нито евреи, нито роми са обект на интеграция. Затова възможностите за образование и въвеждането на положителни действия, както в САЩ, са важни. Американската система не предоставя правителствени средства за образователните институции, освен ако институцията не отговаря на необходимия
процент за участие на малцинствата
(Affirmative Action). Представете си колко активен може да стане Софийският университет. Ректорите на университетите вече няма да действат като абсолютни, активен Управителен съвет ще заеме мястото на ректора.
Не може да има само едно училище* в общност от 50 000 души, което е само до 7-и клас. Това е обидно за общността, тъй като така се посочва, че са подходящи само за “улични чистачи”.
* 75-о училище във “Факултета” е само до седми клас и обслужва общност от 50 000 души. Необходимо е да бъде превърнато в средно училище до 12-и клас, за да подготви ромските младежи като кандидати за по-нататъшно висше образование. (Не професионална гимназия, а обикновено средно училище.)
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари