Не си изливайте душата, а следвайте цел и ясно заявете какво очаквате да се промени
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Hе сте от хората, които обичат да хленчат. Но вече не издържате - проблемите се трупат, не можете да ги решите, а те няма да се оправят от само себе си.
Ок, оплачете се на шефа, но обмислено, с план. Това е по-добре, отколкото в един момент да избухнете я пред него, я пред колегите и да изречете непремерени думи.
Оплакването е форма на общуване. От неприятните, защото изразява негативни чувства. Със сигурност шефът няма да ви се зарадва, нито пък за вас ще е приятно. Но може да минимизирате страданията си, като следвате правила и етика, които ще помогнат да бъдете чути.
Независимо дали ще се оплаквате от колега, който не си върши качествено работата и така пречи да си свършите вашата, или от самия ръководител, който ви товари със задачи, трябва да имате цел - какво искате да постигнете с този разговор. Според целта подберете начина, по който ще направите оплакването, езика, който ще използвате, чувствата, които ще покажете.
Задължително е и моментът да е точен. Шефът трябва да е спокоен и предразположен за разговор. Ако е напрегнат и има по-важна работа, може да прояви нетърпение, досада или да ви отпрати, без да ви изслуша внимателно. Тогава ще ви стане още по-криво, защото ще се почувствате пренебрегнати.
Обмислете нещата, за които ще говорите - те са най-важната предпоставка, за да бъдете чути. Трябва да стане ясно какъв е проблемът и защо идвате с него при началника. Фокусирайте се само върху това, не казвайте всичко, от което ви е писнало във фирмата. В крайна сметка, ако от всичко ви е писнало, какво търсите още тук.
Използвайте кратки изречения. Правете паузи и изчаквайте мнението на началника. Може да се окаже, че той много бързо разбира от какво се оплаквате и предлага решение. Ако то ви удовлетворява, ще скъсите неприятния разговор.
Една от възможните грешки е да представите нещата много по-лоши, отколкото са в действителност. Това няма да допадне на никой началник - нали въпросните неща са под негов надзор и излиза, че той се справя катастрофално. Имате шанс оплакването ви да бъде чуто, ако е основано на реални факти и отношения. Пресилването ще подразни и няма да постигнете целта си. Даже може да има обратният ефект - да създадете у шефа впечатление, че сте служител, който недоволства, топи колегите си, все нещо му пречи, а всъщност не иска или не е способен да си върши работата.
Докато се оплаквате, в никакъв случай не бива да генерализирате или да обиждате. Щом говорите за колега, избягвайте изрази от типа "той винаги проваля екипа" или "той е некомпетентен, некадърен, мързелив". Посочвайте силни факти, от които шефът сам ще си направи този извод.
Трябва да сте още по-внимателни, ако става дума за поведение на човека, на когото се оплаквате. Да речем, началникът ви товари с много задачи. Избройте ги и кажете какво може да се случи - да допуснете грешка, която ще доведе до провал. След това заявете какво очаквате - по-дълъг срок за изпълнението на някоя от задачите, помощ от колега или нещо друго, благодарение на което ще свършите работата качествено.
Началникът трябва да разбере, че вие с тази идея сте отишли при него - да ви помогне в създаването на условия, които ще доведат до успех. И вас като служител, и него като шеф на вашия екип или фирма. Не сте отишли просто да хленчите и да си изливате душата.
Докато говорите, не позволявайте да ви обземе яд и да повишите тон. Никой не обича да слуша човек, който крещи или излъчва злоба. Ако сте обидени, кажете как се чувствате. Но спокойно и шефът ще ви разбере по-добре. Отново подчертайте, че не става дума просто за емоции, а примерно за взаимоотношения в екипа, които пречат на работата.
Възможно е началникът да не се съгласи с всичко, което говорите. Това не е лош знак. Напротив, той показва, че чува, разбира и реагира. Не приема вашата гледна точка и изразява своята. Сега е ваш ред да слушате и да обсъждате.
В този момент ще сгрешите, ако приемете навътре несъгласието и не изслушате мнението му. Много често човек драматизира, вживява се в оплакванията си и не е в състояние да види обективно проблема.
Отворете уши и за съвети, които ще получите, особено когато става дума за отношения с колеги. Обикновено шефовете са опитни хора, част от работата им е да създават добра атмосфера в екипа и препоръките ще ви бъдат полезни.
Накрая не забравяйте да благодарите, че е отделил време, за да ви изслуша. Отново подчертайте, че вие сте отишли при него като шеф в името на работата, високо цените готовността му да прояви разбиране и да намери разрешение на проблема. Това ще е залог да ви чуе, ако се наложи отново да идете при него с оплакване. Но все пак гледайте да не е често.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
7 техники да познаете дали да имате доверие на колега
Трик да парирате недоброжелател с ефекта на Франклин
Заучената безпомощност – отървете се от нея, за да имате успех
Преуспяващи със стратегията "Син океан"
Как да сложите „ефект на примамката", за да ви вярват шефът, колеги и партньори
В напечен момент действайте като шеф, за да станете шеф
Научно доказано: Обичате си работата – живеете по-дълго
Конкретни техники как да не изпушите, ако работите много
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари