Не е това, което веднага ви идва на ум, макар че ликът му е на банкнотата от 100 долара
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Човек и добре да работи, няма само приятели в службата. Даже е напълно възможно, колкото по-добре работи, толкова повече неприятели да си навлече. Защото колегите го виждат като силен конкурент, защото вдига летвата със своите способности и лъсва тяхната некадърност или мърлящина, защото му завиждат и т.н.
Даже има такава зависимост - печелите повече успехи, навличате си повече недоброжелатели. Изкачвате се по-нагоре в кариерата, а игрите и междуличностните противопоставяния, в които се налага да участвате, стават по-сложни.
Такъв е животът - не може всички да ви обичат, но въпросът е как да се справите.
Психолозите съветват първо да не мислите за тези хора като за врагове. Това ви ожесточава и поражда силно чувство - омраза. Наричайте ги конкуренти, съперници, недоброжелатели, неприятели, които трябва да парирате, а не да унищожите. Те трябва да престанат да бъдат пречка по пътя ви, но можете да го постигнете и без да им нанасяте удари. Победете ги, като ги спечелите. Опитайте с т.нар. "ефект на Франклин".
Бенджамин Франклин (1706-1790) е американски политик, учен, изобретател и издател. Виждали сте го - неговият образ е на банкнотата от 100 щатски долара.
Та той бил член на законодателното събрание на щата Пенсилвания, когато се сблъскал с неприкритата враждебност на свой колега депутат. Човекът бил богат, добре образован, авторитетен, по всичко изглеждало, че скоро ще се сдобие с голямо влияние в правителството. Франклин не искал такъв враг. Не искал и да му отстъпва. Но било рисковано да влиза в директна конфронтация.
Тогава му хрумнало да приложи изтънчен похват, който останал в теориите за управление на конфликти с неговото име.
Франклин бил основател на първата публична библиотека в Америка и известен колекционер на книги. Той знаел, че неговият съперник има рядка книга. Написал му писмо с молба да му я даде на заем. Човекът бил поласкан и веднага я изпратил. Франклин я върнал седмица покъсно с благодарствена бележка.
Преди следващото праламентарно заседание съперникът, който доскоро показвал открита неприязън, се приближил до Франклин и го заговорил дружески. От този момент бившият враг проявявал готовност да му съдейства при всеки случай.
Психолозите обясняват на какво се дължи "ефектът Франклин".
Вашето отношение към определен човек се формира в резултат на вашите чувства към него. Понякога дори не можете да си отговорите разумно защо някой не ви е симпатичен. Друг път знаете, че този колега не го понасяте, защото се подмазва на шефа, винаги преувеличава приноса си за работата, способен е на мръсни номера, да речем. Вашата нагласа е да го презирате, той го усеща и започва да изпитва към вас не по-ласкави чувства. Като прибавите и евентуални поводи за професионална конкуренция или за израстване в йерархията, ясно, че сте неприятели, меко казано.
Само че действията могат да променят чувствата. Когато вие си наложите да помолите този човек за услуга, коригирате собствената си нагласа към него.
Но и той сменя своята нагласа към вас. Дълбоко в съзнанието е вкорено, че човек има дълг да помага на семейството, на приятелите си, на хората, с които има сходни възгледи. Щом вие искате услуга от този човек, значи той влиза в някоя от тези категории. Щом той ви оказва услуга, значи за него вие също влизате в някоя от тези категории.
Така човешкото съзнание измисля приемливо обяснение за услугата. И това обяснение продължава да действа дългосрочно - понеже вие сте добър човек и не бихте могли да направите нещо добро за лош човек, той става положителен герой. Поне докато не докаже обратното с нови свои действия.
"Всеки от нас има заложен механизъм за самосъхранение, свой адвокат, който има задължението да пази нашето психологическо самочувствие. Този адвокат обяснява на мозъка ни мотивите за нашите постъпки и ни оправдава. Ако причиним нещо лошо някому, то е, защото е лош и така му се пада. Ако направим добро, значи е добър човек, защото добро не се прави на лош човек. Нашите действия определят това, в което вярваме", обясняват специалистите.
Накратко, ако колега е ваш конкурент или недоброжелател, помолете го за услуга, за да промените нагласата му. Но добре обмислете каква помощ искате от него.
Както забелязвате в примера на Франклин, ефектът проработва при няколко условия. Първо, услугата не е трудна - човекът си има книгата, не е кой знае какво усилие да я даде на заем. Второ, той се чувства поласкан, защото притежава нещо, което изтъкнат специалист и колекционер като Франклин няма и желае да види. Трето, получава благодарности и се чувства високо оценен.
Като решите да постигнете "ефекта Франклин" и добре помислите, ще намерите подходящата услуга, за която може да помолите всеки свой недоброжелател.
Това не означава, че веднъж завинаги отношенията ви с този колега ще тръгнат по мед и масло. Ако сте съперници за повишение на един и същ пост например, конкуренцията ви ще продължи, но вероятно при по-джентълменски правила.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Заучената безпомощност – отървете се от нея, за да имате успех
Преуспяващи със стратегията "Син океан"
Как да сложите „ефект на примамката", за да ви вярват шефът, колеги и партньори
В напечен момент действайте като шеф, за да станете шеф
Научно доказано: Обичате си работата – живеете по-дълго
Конкретни техники как да не изпушите, ако работите много
Дума, която да забравите на работа – враг
Защо да си криете идеите от шефа и колеги
Отдел "Човешки ресурси" умря. Да живее отдел "Преживявания"!
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари