Някои хора са като магарето на Буридан

02 May 2022
Теодора Шопова

Сигурно се чудите какво, за бога, е магарето на Буридан?

То е главният герой в история, измислена от френския философ Жан Буридан, който поставя началото на религиозния скептицизъм в Европа.

Притчата разказва за дилемата на едно магаре – много разумно същество, което се оказало точно по средата между две купи сено.
Тъй като не можело да реши от коя от двете купчини да яде, то прекарало дни в чудене и накрая умряло от глад.

Колко абсурдно, нали?

Със сигурност познавате някого, който прилича малко на магарето на Буридан. Вие самите може би дори сте възприемали манталитета на този лирически герой понякога. Обикновено опциите, с които жонглираме, когато дойде време да вземем решение, не са на еднакво разстояние от нас. Въпреки това те могат да бъдат поравно привлекателни в нашите очи.

Какво става тогава? Започваме да търсим по-дълбоко, да оценяваме плюсовете и минусите...

Знаете ли какво още се случва много често? Една от двете опции изчезва. А в най-лошия случай – след време и двете. Тогава оставаме без нищо. Нерешителността е най-добрият крадец на възможности.

Хора, които са като магарето на Буридан
Тази история се появява като начин да се критикува преобладаващото използване на разума като средство за движение през живота. Защото именно прекалено разумните хора се оказват в капан, в парадокси, подобни на тези на Буридановото магаре. И най-лошото е, че често те завършват с един и същ край.

Друг път не го правят, не защото най-накрая са в състояние да вземат решение, а защото времето или други хора правят избора вместо тях, елиминирайки една от опциите.
Като група тяхното поведение също е характерно. Хората, които са като магарето на Буридан, никога няма да са тези, които избират между две предпочитания, които са еднакво привлекателни. Но те са онези, които, след като някой друг е направил избор вместо тях, ще потеглят в обратната посока. Индивидите, които приличат на магарето на Буридан, са „неподвижни” по природа, умеят да „измъчват» останалите със своята нерешителност. От своя страна, околните ги толерират, страхувайки се, че „магарешките хора” може да претърпят ментална блокада или рационален колапс.

От друга страна, това са и личностите, при които другите отиват, за да говорят за проблемите си. Това е така, защото те имат определено аналитично разбиране, което е много добре развито. Това им дава възможност да оценят ситуацията подробно и цялостно за кратък период от време.

Компаниите също знаят това. Те търсят определен тип експерт, който да взема решения, и друг, който да има добра представа какво се случва в определена ситуация. Същото се случва и с политиците. Някои са добри в диагностицирането на реалността, но по-късно те напълно замръзват, когато дойде време за вземане на решения и трансформиране на тази действителност.

Нека се отправим към пробните на магазин за дрехи. Там със сигурност ще намерим жена или мъж, които са взели за проба два модела панталони, макар да знаят, че разполагат с бюджет само за един. Този тип хора имат способността да подлудяват приятелите си, независимо колко търпеливи са те.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/