Производството на нови постепенно ще се възстанови и натискът върху дилърите на автомобили втора ръка отслабва
Цените на колите втора употреба ще започнат да падат още тази есен и най-вероятно до края на годината ще поевтинеят с около 20-30%. Това предрича в своя последен редовен доклад за състоянието на автомобилните пазари по света одиторската компания KPMG.
Тези очаквания се основават на постепенното възстановяване на производството на нови коли, което вече бе прогнозирано и от други анализатори. То се очаква да се увеличи до нивата отпреди кризата от началото на 2023 г., но според KPMG поевтиняването на старите коли ще настъпи по-рано - от есента на тази година.
Пандемията наруши редовните доставки на много стоки, включително и на автомобилни части. Освен това производството на полупроводници, без които не може да се сглоби съвременен автомобил, пострада през 2019 и 2020 г. от серия инциденти в заводи за такива части в Азия. Всичко това рязко сви автомоблните пазари и те
изпитаха
най-големия за
последното
десетилетие
срив на
продажбите
не заради липса на търсене, а просто защото няма нови коли. От близо година насам няма дилър на нови автомобили у нас, който да разполага с коли на склад - всичко се поръчва и се чака с месеци.
Това бе придружено от покачване на цените на новите автомобили и насочи търсенето към търговците на коли втора употреба, които също поскъпнаха.
Само че разликата в ръста на цените е значителна. Докато новите през 2020 и 2021 г. поскъпнаха средно с 12-15%, за същото време цените на употребяваните коли скочиха с 42%, се сочи в доклада на KPMG.
Това е най-голямото увеличение за последното десетилетие (виж инфографиката). Обикновено цените на употребяваните коли нараства с по 20-25% между началото на годината и края ѝ.
Данните на KPMG са за средната цена на употребяваните возила в световен мащаб. В България според Асоциацията на вносителите на автомобили, които обединяват фирми вносители на употребявани возила, ръстът на цените до края на 2021 г. е бил 30%, а за старите коли, които търговците вече са имали на склад - около 20%. Това означава, че и прогнозираният от одиторската компания спад на цените на колите втора ръка наесен у нас ще е по-малък.
Засега няма ясни индикации, че всичко в световната автомобилна промишленост е вече наред, освен новините от различни производители, че са започнали възстановяване на производството с обемите отпреди 2020 г.
Продажбите на нови коли в целия ЕС за периода януари - ноември 2021 г. бяха с 0,04% по-малко на годишна база, докато в България
за същия период
имаше 10
процента ръст,
макар че мащабите на нашия пазар са много малки.
Най-кризисният месец в историята на европейския пазар на нови коли - ноември, се оказа доста обнадеждаващ за българския, който отчете ръст от 24%, като по този показател се нареди на първо място в ЕС. За декември все още няма данни.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари