Карането на ниски обороти вече не пести гориво, води до повреди

11 January 2022
Георги Луканов

По-възрастните шофьори съветват, въз основа на техния опит, че най-добрата рецепта за нисък разход на гориво е поддържането на ниски обороти на двигателя. Времената обаче се променят. При движение на много ниски обороти двигателите при съвременните коли не са по-икономични.
Кога двигателят консумира най-малко? Когато се „уморява” най-малко. Моторът се „изморява” не само когато е в червеното поле на оборотомера, но и когато едва работи - и вместо да ускорява, започва да дърпа гориво при натискане на газта.

За това трябва да се кара в областта на оптималния диапазон на оборотите, който е различен при различните видове агрегати. Дизеловите коли са най-икономични, ако се движите в диапазона 1750 - 2500 об./мин. За тези с атмосферен бензинов двигател оборотите трябва да са около 3000, а за автомобилите с бензинов компресорен мотор е хубаво да се поддържат между 2 и 3 хиляди оборота.

Освен това, когато шофьор кара с 40 км/ч на пета предавка, това не само не пести гориво, но дори може да донесе на собственика огромни разходи. "Убиването" на двигателя с ниски обороти се отразява негативно на работните елементи на двигателя и задвижващите възли.

Например малък брой обороти означава по-бързо износване на буталните пръстени или повреда на самите бутала, а ремонтът може да се измери в стотици евро. Поддържането на твърде ниски обороти може да разтегне веригата и да повреди плаващия маховик, който върви в комплект със съединителя. Използваните днес вериги са много по-тънки, така че се разтягат по-бързо и дори могат да се счупят.

Ниските обороти обаче са смъртоносни и за плаващия маховик, който вече практически е стандарт не само при дизелите, но и при бензиновите автомобили.
Амортисьорите също получават огромна доза торсионни вибрации при ниски скорости. Поради това продължителността на живота им е драстично съкратена. Следователно, вместо да издържи 200 или 300 хиляди километра, плаващият маховик на съединителя може да изисква смяна след 50 или 60 хиляди километра.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/