В исляма - мъжът казва три пъти “таляк” и разводът е готов

09 January 2022
Георги Милков
В ислямския брак интересите на съпругата се гарантират от нейната зестра.
В ислямския брак интересите на съпругата се гарантират от нейната зестра.

 За да се избегнат усложнения, е предвиден и изчаквателен период от три менструални цикъла

В мюсюлманския брак съпругът има право на развод по силата на “таляк”. Това представлява отричане от брака чрез едностранна декларация. В присъствието на свидетели мъжът трябва да произнесе думата таляк три пъти. Формулировката “таляк”, заявена на всеослушание, просто казано има силата на “развеждам се с теб”. И готово. След това жената просто трябва да си събере багажа и да напусне безусловно къщата на мъжа.

Но тази лекота на разтрогването на брака изглежда примамлива само на пръв поглед. В действителност тя може да донесе много главоболия най-вече на мъжа. Често при семейна свада мъжът може да кипне и да изкрещи гневно три пъти “таляк”, след което да му мине и да иска да си върне думите назад.

Проблемът е там, че това не може да се случи. Защото, когато мъжът без много да мисли се разведе набързо с жена си, от този момент нататък тя за него вече става “харам”, тоест забранена. И

той не може да я

помоли просто ей така

да се върне, колкото

и да се разкайва

В подобни случаи ислямската юриспруденция е насърчавала жената да се омъжи за друг и едва ако този втори брак бъде разтрогнат, тя може евентуално да се върне при първия си съпруг.

Това правило столетия наред е сдържало избухливи съпрузи да крещят “таляк” пред свидетели, когато са бесни на жена си. Дори в случаите, когато съпругът е взел обмислено и категорично решение за развод, пак има предвидени стопиращи положения, така че да се направи всичко възможно бракът да бъде спасен. Точно такъв е постулатът “идда”. След като мъжът е казал два пъти “таляк”, тогава следва “идда” - изчаквателен период от три менструални цикъла на жената.

Целта на това е

мъжът да се увери,

че съпругата му не е

бременна в момента

на развода

Защото ако я изгони от вкъщи и междувременно се окаже, че е забременяла, няма да е сигурно, че той е бащата. Затова е и този изчаквателен период.

Но той също така има и друг полезен смисъл. Това е отсрочка, време, в което се дава възможност на семейството и близките на двамата съпрузи да се опитват да ги помирят и да се намери решение за запазване на брака.

Ако те се провалят в това и мъжът е решил категорично да се разведе, а жената не е забременяла междувременно и това се докаже чрез трите менструални цикъла, тогава вече идва и третата декларация “таляк”. И така бракът приключва, без да се стига до съд.

Това е положението от гледна точка на мъжа. В случай че жената е инициатор на развода - тогава говорим за процедурата “хул”, но в този случай трябва да се има предвид, че тя жертва цялата си зестра, или “махр”, както се казва на арабски.

Тъй като се предполага, че интересите на жената в брака се гарантират именно от нейната зестра, но пък за тази зестра е разпоредено да се грижи мъжът.

Шериатът определя брачния договор - “ника” - за юридически субект, санкциониран от божественото право. Но той не е свещено тайнство като в християнството.

И точно защото бракът в исляма има силата на договор, отделни модерни тълкувания допускат, че след като е така, по него може да се преговаря и да се разисква.

Жената според шериата е “юридически пълноценна личност, равна с мъжа”, макар че често пъти се говори за правен дисбаланс и много арабски страни предприеха през последните години действия за реформи на законодателството си.

Мъжът обикновено получава попечителство над децата си, след като минат определена възраст -

когато момчетата

навършат 7 г, а за

момичетата - когато

навършат 9 г.

В много арабски и ислямски страни се смята, че правният дисбаланс особено по отношение на брака би могъл да се преодолее чрез специфични договори и клаузи. Разбира се, това не е просто модернистичен подход, защото ислямската юриспруденция не допуска твърде много фриволности, а е разумна стъпка, която изхожда от примери още от времето на пророка Мохамед, мир нему.

Такъв е случаят с внучката на пророка Сукайна, която имала няколко брака, завършили с разводи в нейна полза, тъй като винаги договаряла преди това в предбрачния си договор съпругът да остане моногамен.

Столетия наред този древен пример е давал кураж и вдъхновение на много жени в Арабския свят.

Още по темата Развод от екрана - мисия (не)възможна, но ако не делите имоти и деца

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/