“Богинята” на Citroen спасява Шарл дьо Гол

26 August 2021
Георги Луканов
Президентската лимузина DS, с която Шарл дьо Гол се спасява от атентата. Снимки: АВТОРЪТ
Президентската лимузина DS, с която Шарл дьо Гол се спасява от атентата. Снимки: АВТОРЪТ

На 8 септември 1961 г. е извършен атентат срещу френския президент Шарл дьо Гол.

Няколко куршума достигат черния Citroen DS, две от гумите са спукани, но автомобилът запазва стабилността си, продължава да се движи благодарение на хидравличното окачване и така успява да избяга с пълна скорост. Генерал Дьо Гол изказва своето уважение към уменията на шофьора и възхищение от технологията на ситроена, наричан от всички “богинята”. Това е само една малка част от историята на Citroen.

Малко са марките в света, не само автомобилни, които са широко разпознаваеми. Не са много и компаниите, които присъстват на пазара повече от 100 години. Като известната със стил и френски финес фирма Citroen, кръстена на своя създател инж. Андре Ситроен (1878-1935).

Богатата история на Citroen най-добре се усеща в огромния музей на компанията, разположен на входа на една от фабриките за коли, намираща се непосредствено до летище "Шарл дьо Гол" в Париж. В него може да се видят, както легендарния президентски DS, така и повече от дузина космически концептуални модели, както и разробетени от фирмата пожарни коли и дори линейки.

В началото на миналия век именно Андре Ситроен е човекът, който променя схващането на французите, че автомобилът е достъпен за много малко и богати хора. Прозорливият инженер създава първия масов модел именно във фабриката си край френската столица с производството на Citroen Type A. Това е единствената серийна кола в Европа на най-ниска цена, изцяло оборудвана с електрическо осветление и стартер, преден капак, облицована резервна гума и други екстри.

Тогава за първи път се появява логото на Citroen с двата шеврона. Дизайнът на шевроните се базира на патент, който Андре Ситроен купува. Емблемата символизира двойната хеликоидална предавка, която е способна да даде по-голям въртящ момент от конвенционалните зъбни двойки.

От 1925 до 1934 г. Айфеловата кула в Париж се превръща в гигантска светеща реклама на Citroen с 250 000 крушки, които образуват името и логото на марката.

Междувременно пък започва т. нар. жълт поход от Бейрут до Пекин, останал в историята с верижните огромни машини Citroen Kegresse. Това са първите автомобили, които прекосяват Сахара, след това и Хималаите. Тези научни експедиции се радват на огромен интерес и внимание от страна на всички медии, тъй като те изследват някои от последните "бели петна" на земната карта.

През 1934 г. започва производството на Citroen Traction Avant. Това е първият серийно произвеждан автомобил с предно предаване и шаси и купе, обединени в моноблок. Traction Avant поставя световен рекорд за времето си - произвежда се в продължение на 23 г., което си е доказателство за уникалната технология в автомобила.

3 лета след края на Втората световна война идва времето на легендарното "душево" - Citroen 2 CV. Това е една гениална кола, създадена за нуждите на фермерите във Франция като алтернатива на теглените от коне колички. Новият автомобил е икономичен, минималистичен, евтин и е известен с това, че може да прекоси изорана нива, без да счупи нито едно яйце. През 60-те и 70-те години 2 CV се превръща в символ на свободния живот не само във Франция.

7 години след фурора на евтиния и като поддръжка 2 CV компанията показва луксозното си возило Citroen DS. Лимузината предизвиква сензация на автомобилното изложение в Париж през 1955 г. Напълно нови и непознати в автомобилния свят са модерна хидравлична система на Citroen, която следи за окачването, управлението, скоростна кутия и спирачките.

Само в първия ден на изложението са поръчани 12 000 автомобила. "Богинята" (от френското произношение на DS - La Dеesse) се превръща един от най-съвършените модели на Citroen и се произвежда до 1975 г. От него са купени 1 456 115 бройки.

През 1970 г. излиза луксозното купе Citroen SM, който е оборудван с мощен двигател на Maserati.

Това е една от първите коли, която разполага със сервоуправление, което се променя със скоростта, спирачна сила, зависеща от натоварването на автомобила, и завиващи фарове. SM е най-бързият автомобил с предно предаване на пазара и често е сравняван с иконата за бързина на онова време - свръхзвуковия самолет "Конкорд".

През същата година на изложението в Париж е представен и Citroen GS. Това е автомобил с най-ниско челно съпротивление тогава и е комбинация от простор, модерни технологии и аеродинамичен дизайн.

4 години след това се състои и премиерата на CX 2000. Моделът е оборудван с двукръгова спирачна система със сервоусилване и дискове отпред, една чистачка на челното стъкло, вдлъбнато задно стъкло и футуристично табло.

Citroen Xantia замества популярния BX. Благодарение на дизайна и на комфорта, който предлага, тя бързо се превръща в предпочитан автомобил за автопарка на фирмите. През 1995 Xantia се предлага с технология Activa, извеждайки хидропневматичното окачване на Citroen крачка напред.

Активното окачване осигурява изключително поведение на пътя подобно на истинските спортни автомобили.

В последните години следват модели като Citroen Berlingo, който поставя началото на един нов тип семейни автомобили и на един нов сегмент, Xantia, който се предлага с хидропневматичното окачване, както и последните модели, започвайки от С1 и стигайки до С6.

Началото на XXI век бележи и големите победи на Citroen в световния рали шампионат WRC. Пилотът Себастиен Льоб успява да извоюва 5 последователни успеха.

Моделите на Citroen преди Втората световна война предизвикват истински фурор с екстрите и цената.
Моделите на Citroen преди Втората световна война предизвикват истински фурор с екстрите и цената.
Концептът Eole от 1985 г.
Концептът Eole от 1985 г.
Екзотичен модел Mehari 4x4, оборудван за линейка по време на рали “Оазис” през 1980 г.
Екзотичен модел Mehari 4x4, оборудван за линейка по време на рали “Оазис” през 1980 г.
Фирмата е правила и пожарни.
Фирмата е правила и пожарни.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/