Италиански учен: Микеланджело поставял един зъб в повече в устите на статуите си

27 January 2024
Виолина Христова, Рим
Статуята „Пиета” на Микеланджело в базиликата „Свети Петър” СНИМКА: Виолина Христова
Статуята „Пиета” на Микеланджело в базиликата „Свети Петър” СНИМКА: Виолина Христова

Защо статуята на Христос в скулптурата „Пиета" на Микеланджело има един преден зъб в повече? И защо много от изобразените герои в „Страшния съд" в Сикстинската капела също имат пет, вместо четири предни зъба? Този въпрос си задава италианският историк на изкуството Марко Бусали. Той анализира проблема в книгата си „Зъбите на Микеланджело".

Според изследователя обяснението за всичко това е свързано с религиозна символика.По времето на гениалния художник и скулптор петият преден зъб резец бил смятан за „зъб на прегрешението". Микеланджело избрал да го изобрази в статуята на Христос в „Пиета"(1497-1499), която днес се намира в базиликата „Свети Петър", за да символизира как той е понесъл, изстрадал и изкупил всички грехове на света.

Творецът изобразил наличието на пети зъб и в някои от нарисуваните от него фигури в „Страшният съд" на свода в Сикстинската капела. Не само той обаче правел това.По подобен начин изобразявал свои герои и Ботичели в илюстрациите си за „Божествена комедия". Най-старият познат случай обаче е при "Пиета" на Лоренцо Салимбени , живял между XIV и XV век.

Марко Бусали стига до изводите си, наблюдавайки с внимание изобразените фигури от Микеланджело, характеризиращи се с „аномалии" в зъбите си. Това става по време на реставрирането на „Страшния съд" в Сикстинската капела през 1996 г., когато историкът има възможност да изслeдва съвсем отблизо образите. Така вижда петия преден зъб в устата на дяволите, но и при други фигури.

Всичко това трябва да символизира едно много ясно внушение,според автора.Петият преден зъб е налице при онези от изобразените фигури,които принадлежат към света преди възкръсването на Христос и навява за насилие, зверства, похот. Микеланджело борави по този начин с енигматичен символен език , чиито корени могат да се търсят в точно определени иконографски традиции,но също и в серия от философски и религиозни текстове за връзките между човека, греха и злото.

Според историка Микеланджело, който навремето бил доста ангажиран в дискусиите на етична и религиозна тематика, натоварил с негативно значение нарисуваните от него дяволи и грешници, слагайки им по един преден зъб в повече.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/