Китайци направиха първата серийна кола с автопилот с лидар!

15 April 2021
Георги Луканов

Китайската компания Xpeng Motors представи третия си модел - електрическият седан P5. Азитската фирма нарича автомобилът "първата масово произвеждана интелигентна кола с лидар“. В модела P5 лазерният далекомер работи в тандем с автопилота XPilot 3.5, който разчита на общо 32 различни сензорr, за да осигури 360-градусов изглед и трето ниво на автономност.

Лидар (LIDAR) е технология за дистанционно измерване на разстояния чрез осветяване на целта с лазерна светлина и измерване времето, за което отразената светлина се връща до сензора (датчика). Разликите във времената за връщане на лазерния лъч, заедно с различни дължини на вълната след това могат да се използват за създаване на цифрови триизмерни изображения. Оптичното устройство лидар (делекомер) се използва във фотографията, астрономията и военното дело.

Седанът Xpeng P5 е по-голям от Tesla Model 3 и е малко по-нисък от по-стария модел на китайската компания P7. Технически обаче колата е по-напред от американския бестселър. Неговият автопилот XPilot 3.5, например, поема контрола върху трафика по магистрали и в града, в задръствания и на паркинг, разчитайки на 13 камери с висока разделителна способност, 12 ултразвукови сензора, радари с пет милиметрови вълни и два лидара.

Лазерните далекомери HAP, разработени от китайската компания Livox, са интегрирани в предната броня. Те имат хоризонтално зрително поле от 120 градуса и виждат обекти с 10% способност на отразяване на светлината на разстояние до 150 метра. Усъвършенстваният комплекс разпознава пешеходци и статични препятствия като конуси и прави това дори при слабо или недостатъчно осветление.

В автоматичен режим P5 може да избере оптималната лента на движение и да я смени, ако е необходимо, да изпревари, да влезе и да излезе от магистралата. А също така помощната система Navigation Guided Pilot се приспособява към ограниченията на скоростта, като използва прецизните карти, които са качени в нея.

P5 има и нисък коефициент на въздушно съпротивление от 0,223. Въпреки това е далеч от Tesla Model S (0.208) и Mercedes-Benz EQS (0.202). Мултимедийният седан работи със собствена операционна система Xmart OS версия 3.0 и поддържа гласов контрол. Тя е способна да разпознаваме речта на двама души наведнъж. Китайската компания твърди, че вътре колата може може да бъде превърната в кино или спалня, като просто сгънете облегалките на предните седалки.

Батерията Xpeng P5 е устойчива на прах и вода и осигурява до 600 километра пробег. На бързо зарядно устройство за 30 минути акумулатора се зарежда от 30 до 80 процента.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/