Какво се случва, когато електрическите коли останат без ток?

28 September 2025
Георги Луканов
Volkswagen ID.3 има добра батерия. Снимка: Volkswagen
Volkswagen ID.3 има добра батерия. Снимка: Volkswagen

Какво ще се случи, когато електрическите автомобили останат без ток по време на шофиране?! Германският автомобилен клуб (ADAC) тества шест коли на своя полигон в Пенцинг, Бавария: BYD Seal, Nio EL6, Kia EV6, Tesla Model Y, Volvo EX40 и VW ID.3.

Първото предупреждение идва сравнително рано при повечето автомобили, когато се показва пробег от 40 до 80 километра или 15 до 20 процента заряд на батерията. Често символът на батерията става оранжев или се появява надпис: Батерията е изтощена или Моля, заредете скоро. На този етап няма промени в подаването на захранване.

Втората фаза обикновено настъпва, когато останат под 10 процента от заряда на батерията, като при някои модели освен визуални предупреждения се появяват и акустични предупреждения. Някои от тестваните коли предлагат и мерки за пестене на енергия, като например превключване в еко режим или намаляване на отоплението или климатика. Все още автомобилът все още може да се управлява без голяма загуба на мощност, само при силно ускорение пълната мощност вече не е налична.

Когато показваният оставащ пробег спадне до едноцифрени стойности, много от моделите забележимо намаляват производителността си. Автомобилът все още може да се управлява в това състояние с намалена динамика.

Ако все още не сте заредили, ще видите нула на дисплея за оставащия пробег и нивото на заряд на батерията. Много електрически автомобили вече имат и символ на костенурка.

В теста електрическите автомобили не се изключват извъднъж като като мобилните телефони, а превключват на т.нар. авариен резерв на мощност. В теста шест електрически автомобила с резерв на мощност за аварийни ситуации изминаха между 15 и 20 километра с максимална скорост от 50 км/ч, която беше зададена като референтна стойност от тестовите шофьори.

При шофиране с този резерв мощността намалява все повече и повече и шофирането става все по-трудно. Когато е включен авариен резерв на мощност, трябва да се очаква, че возилото може да бъде изключено по всяко време и трябва да бъде паркирано безопасно, например отстрани на пътя или на паркинг.

Когато електромобилът изчерпи енергията си, никоя от системите не работи.

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/