Ужасът вечно недоволен шеф и техники да се справите

06 June 2024
Димитрана Александрова

Критичният му патос към вас може да спадне, ако ловко го въвлечете навътре в изпълнението на задачите си

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Браво! Когато чуете тази дума от шефа си, ще помислите, че и двамата сте предали богу дух и заедно сте се оказали в рая. И пак няма да повярвате, че ви я казва той, защото този ужасен човек как е влязъл в рая?!

Извън шегата, доста е натоварващо да се работи с вечно недоволен шеф. Полагате усилия, вършите всичко по възможно най-добрия начин, а той все има забележки. Не е лично отношение към вас, такъв е към всеки от екипа и към целия екип.

Най-логичният изход, разбира се, е да се спасите, като си потърсите друга работа. Но по най-различни причини това невинаги е възможно, така че трябва да се постараете да издържите.

Ще се справите след анализ. Може да от онези, които се стремят към съвършенство. Звучи добре, но не е и ще разберете защо, като прочетете Шефът - лош, по-лош, перфекционист.

Вероятно началникът ви е от най-често срещания вид - вечно критикува, защото е убеден, че той самият може да свърши работата по-добре.

В много случаи е вярно - ненапразно се е издигнал на мениджърска позиция. За нея обаче му липсва основно качество - да умее да ръководи служителите така, че те да вършат работата възможно най-добре.

Управлението на хора изисква способности, съвсем различни от изпълнителските. Дори това, че шефът ще мърмори и ще дава подробни указания, докато подчинените се справят със задачите толкова перфектно, колкото би се справил той, не го превръща в подходящ за мениджър. Още по-зле е началник, който се заема сам да свърши работата, понеже служителите му не могат или на него му се струва, че не могат.

Често пъти шефът критикува не защото може по-добре да свърши работата, а понеже смята, че недоволството от подчинените си върви с позицията му. Да не се самозабравят, а да знаят, че от тях се изисква още и още.

Този ръководен стил е изключително неприятен, понеже обикновено е придружен с още отблъскващи черти на личността. Може началникът да е силно контролиращ, несправедлив, прехвърлящ вината, високомерен, обичащ подмазвачи и т.н. екстри.

И в двата случая въпросът е как да направите така, че да не си късате нервите от вечните началнически забележки.

Първото е да приемете, че това е той, надали нещо ще го промени. Следователно трябва вие да промените себе си.

Бъдете подготвени, че няма да е доволен, както и да сте се справили със задачата, какъвто и успех да сте постигнали.

Не се ядосвайте нито вътрешно, нито външно.
Глупаво е да се тровите. Може да е лош мениджър, може да е и лош човек, но защо вие да наказвате себе си заради него.

Не си позволявайте и да се демотивирате, защото знаете, че няма да дочакате не само похвала, а даже едно "добре е станало". Да, отвратително е поведението на шефа. Да, от несправедливостта боли. Но вие не работите за неговото "браво", а за заплатата и за собственото си удовлетворение да си свършите нещата, както ви приляга на професионалист и уважаващ себе си човек.

Освен това, ако започнете да си изпълнявате задачите мърляво, началникът ще бъде в пълното си право да критикува и тогава в слабата позиция ще бъдете вие.

След като сте си казали, че няма да се ядосвате с вечно недоволния шеф, може да вземете мерки, за да понамалите забележките.

Перфектен начин за това е много внимателно премерено да включите началника си в изпълнението на задачите. Когато той смята, че е участвал във всяка една стъпка, критичният му патос чувствително ще спадне.

Той не е глупак, знае колко плътно е бил ангажиран. Все едно да недоволства от себе си. Дори да има забележки, ще са как да го направите заедно по-добре. Няма да са като към подчинен, който е мърляч, некадърник или друго нещо все от този неприятен порядък. Защото той изпитва раздвоение на личността - хем е началник, хем е въвлечен в работата като изпълнител.

Този номер е супер ефективен, когато шефът ви наистина е добър в професията и затова се е издигнал. Той може да придаде блясък на всеки проект, който изпълнявате, така че постарайте се да го въвличате не само за да не ви критикува, но и за да учите от него.

По-сложно е, когато началникът не е кадърен и благодарение на неговата намеса работата ще се получи даже по-зле. Но пак го въвлечете възможно най-много в изпълнението й, така и така накрая ще сипе критики.

За да не ви стоварва вината, гледайте да сте получавали указания писмено или пред свидетели. (Документът е ваш добър приятел при лош шеф.)

И като си го знаете какъв е, преценете предварително от такво може да недоволства и хитро го подхванете точно оттам. Да речем така: "Шефе, вашата идея много помогна и ето какво се получи". По този начин припомняте собствените му "заслуги". Макар че пак няма да приеме, че той е сгрешил, а ще мисли, че подчинените му идиоти, които не разбират как стават нещата, все пак критичният патос вероятно ще бъде малко снижен.

Когато въвличате началника в собствената си работа, трябва много точно да дозирате и да прецените подхода си. Не бива да изглеждате неспособен служител, който не се справя и има нужда да бъде воден за ръчичка.

Успели сте да намерите мярката, ако на шефа му се струва, че предлагате, сверявате с него, търсите мнението му, защото той е изключително опитен, умен, креативен и други подобни неща, които го ласкаят.

Естествено, не е необходимо да ги изричате директно, а да направите така, че той сам да си ги помисли, тълкувайки вашето поведение.

Истината е, че да се работи с шеф, който никога не може да каже "браво", е точно обратното на вдъхновяващо. Изтощително е. Но въпреки всичко не бива да допускате да ви демотивира, защото ще навредите на кариерата си.

Старайте се да вършите възможно най-професионално задачите си и не спирайте да се оглеждате за друго място. В никакъв случай не си позволявайте да се обезкуражавате, че ще го намерите, и да свиквате с маниера на вечно недоволния си началник.

Не се примирявайте, търсете и вярвайте, че не всички шефове са такива.

-----Как да се държите, като ви критикува-----

Какво да си говорим, има много шефове, които не могат добронамерено и тактично да дават т.нар. обратна връзка. Затова е по-мъдро човек да се справя с критики, като управлява чувствата, които изпитва, съветва социологът Джоузеф Грени.

"Прекарах по-голямата част от живота си, вярвайки, че най-добрият начин да помогна на хората, които получават негативна обратна връзка, е като науча онези, които ги критикуват, да подобрят начина, по който се изразяват. Вече съм убеден, че това е било грешка", добавя той.

Грени очертава четири стъпки, които могат да ви помогнат да запазите спокойствие и да реагирате по продуктивен начин на критика.

1. Съвземете се. Дишайте дълбоко и анализирайте начина, по който се чувствате. Колкото по-добре осъзнавате първичните емоции, които изпитвате, толкова по-малко вероятно е да бъдете обсебени от вторични ефекти като гняв, отбранителност, страх. Свържете се с вътрешния си глас, повтаряйки фрази от рода на "Това не може да ми навреди. Аз съм в безопасност", препоръчва Грени.

2. Разберете причината за критиката. Вникнете какво стои зад нея. Попитайте шефа за подробности и примери, върху които той я базира. Слушайте спокойно неговите доводи, все едно той говори за някой друг. Трябва да се държите като добър репортер, който се опитва да разбере фактите, обяснява специалистът.

3. Дайте си време за възстановяване. Кажете на шефа, че трябва да помислите върху казаното от него.

4. Предприемете действие. Докато обработвате критиката, бъдете достатъчно смирени, за да търсите истини в нея и да осъзнаете грешките, които може да сте направили. След това поговорете отново с шефа и споделете вашите мисли. Кажете кои части от критиката приемате и кои не. Поемете ангажимент за коригиране на нещата, които оценявате като ваши грешки, завършва Джоузеф Грени.

Препоръки от други специалисти - Критиката от шефа не е болка за умиране, а чек за осребряване.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Кои 3 показателя за пенсионните си вноски да следите, колкото и далеч да ви се струва пенсията

Опитомяването на чувствата за 90 секунди осигурява мир и успех в работата

Ловки трикове да ставате симпатични

Ритуалът за късмет не е просто суеверие - научно доказано е как помага

10 незабележими, но коварни капани от шефа и как да ги избегнете

Блондинки и други предразсъдъци, които провалят успеха

Как да живеете с нелюбима работа - съветите на когнитивни психолози

Да, и успехът е навик

Как чрез хиперсъзнанието можете да се програмирате за успех

Като чуете "С цялото ми уважение", хич няма да ви уважат. И още пасивно-агресивни реплики

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/