Защо опасните със скъпи коли не се плашат от сурови промени в закона

23 April 2024
Проф. Иван Тодоров
Шофьор е спрян от полицията по време на рутинна проверка. СНИМКА: КАТ/АРХИВ
Шофьор е спрян от полицията по време на рутинна проверка. СНИМКА: КАТ/АРХИВ

Залагат се конфликтни точки между коли и велосипеди

По-бавно по магистралите - плюсове и минуси

Преди две седмици на последното си заседание правителството на Николай  Денков внесе в парламента проект за поредните промени в Закона за движение по пътищата. В него има няколко ключови момента.

Когато правят десен завой, шофьорите са длъжни първо да пропуснат преминаващите покрай тях велосипеди и/или индивидуални електрически превозни средства, които се движат по платното за движение или по специално предназначена за тях лента. Когато има специално платно за велосипеди и тротинетки вдясно от шофьора, нещата са ясни. Но когато няма - разпоредбата е в противоречие с правилата на движение. Колелата и тротинетките не могат да застават отдясно на автомобилите. Шофьорите също не би следвало да застават отляво до колела и тротинетки, защото това са равноправни участници в автомобилното движение и следва да се движат едно след друго, а не по няколко в една лента едновременно. А ако ще могат – това следва изрично да се уреди в закона.

Проектът предвижда регламентиране на зони, в които да важи ограничаване на скоростта от 30 км/ч за всички пътни превозни средства. Условията за определянето на зоните ще се дават в Наредба на МРРБ. Постига се намаляване на спирачния път от 40 метра при 50 км/ч на 18 метра при 30 км/ч. И сега в много части на градовете скоростта е ограничена на 30 км/ч.

Забранява се да се движат по магистрали или скоростен път превозни средства категории А1 и В1 – това са мотоциклети до 125 куб. см. и четириколесни возила с мощност до 20,1 к.с.

Отново се предлага скоростта на магистралите да падне на 130 км.

Да, в много държави максималната скорост по магистралите е по-ниска от нашата. Варира от 110 км в някои щати на САЩ през 130 км в съседна Гърция до липса ограничения в Германия. Да, вярно е, че 140 км/ч в ЕС е разрешено само в България и Полша. Но у нас по магистралите на много места скоростта е ограничена до 120 км/ч. Нещо повече – на много места се води, че има магистрала, но всъщност пътят не отговаря на международните изисквания за магистрала – напр. има по-тясна аварийна лента, по-малък радиус на завоите и др. С оглед избягване на грешки при определяне на скоростта когато се строи магистрала, която е обозначена като такава, задължително е тя да отговаря на изискванията. Пък тогава да се въвежда единна скорост за нея, пък била и 130 км/ч. При положение, че скоростта по нашите магистрали варира – по-добре да се запазят диференцираните ограничения, които са съобразени с пътните условия.

По няколко оценки намаляването на скоростта с 10 км по магистралите в България ще доведе до спасяването на 60 човешки живота годишно. В това няма нищо вярно! Загиналите по пътищата през 2023 г. са 521 души. Най-много загинали има не по магистралите, а по първокласните пътища – 130 човека.

По магистралите през 2023 г. са загинали 24 човека, т.е. 4,6% от жертвите.

Като как ще се спасят 60 човешки живота в такъв случай?

Всеки човешки живот е ценен. Но по тази логика намаляването на скоростта примерно на 60 км/ч по магистралите ще доведе до почти пълна липса на смъртни случаи, ако ограниченията биха се спазвали. Ако по другите пътища ограничението е 40 км – също. Но не ограниченията на скоростта са причината за големия брой смъртни случаи, а нарушенията на правилата за движение. Една от най-честите причини напр. е предприемане на изпреварване точно в момента, когато друга кола е предприела такова. Което изисква елементарна проява на внимание. Като се ограничи скоростта до 130 км/ч, каква е гаранцията, че няма да се кара с по-висока скорост? В момента по принцип наказанието е само глоба. А ако караш мощен автомобил за много пари при сегашния размер на глобите – това въобще не е въздействащо върху извършителя. А и много от съобщенията за наложена глоба все още не се връчват и не се стига до наказание. Много по-ефективна мярка би било

глобата да представлява процент от застрахователната стойност на автомобила.

За тази цел не е голяма трудност да се изгради компютърна система за застрахователната стойност на всеки автомобил по някои от световните справочници.

Магистралите са ни в окаяно състояние. При строежа на магистралите има твърде много корупция и около 20% от парите не отиват за строителни работи. В последната година и половина държавният бюджет се закърпва, т.е. държи се до 3% дефицит само поради неизпълнението на инвестиционните разходи. В резултат в много участъци на магистралите маркировката не се вижда, даже при не много силен дъжд има условия за аквапланинг. Знаците са толкова много, че шофьорите не им обръщат внимание. Карат се големи и без ограничения стари коли с много дефекти вместо по-малки и по-нови коли. Стимули за по-нови коли няма. Вече си е направо опасно да се кара по тъмно.

По една суха и добре поддържана магистрала може спокойно да се кара със 140 км/ч. Ако магистралата не е наред – ами навсякъде в такива участъци да ограничат движението до съответната по-ниска скорост.

Законопроектът предвижда тол камерите да засичат средна скорост и при надвишаването й за определен участък да се налага глоба. В страната има към 300 тол камери, които ще засичат скоростта. За всяко установено превишаване на средната скорост за съответния контролиран участък от пътя автоматично се прилагат снимки и видео, които са годни доказателства за нарушението.

В законопроекта се предвижда една опасна промяна – полицаите в униформено облекло могат да осъществяват контролните си функции по този закон и от необозначени служебни моторни превозни средства на МВР. Сигналите за спиране, които се подават от движещи се необозначени служебни моторни превозни средства, са едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал. Това създава много

по-лесни условия за спиране на превозни средства от предрешени полицаи.

Има такива случаи. Изключително опасно би било например да се спре нощем по сигнал на необозначена кола.

Налага се лишаване от право да се управлява превозно средство, като първоначално временно за 1 месец се спира от движение превозното средство на собственик, който е превишил максимално разрешената скорост за движение в населено място над 40 км/ч или извън населено място над 50 км/ч.

С оглед на повишаване на ефективността при изпълнение на наложените наказания се предвижда като условие за извършване на преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство да са заплатени глобите по влезли в сила наказателни постановления, фишове и електронни фишове.

Синият талон, стикерът за гражданска отговорност и хартиеният документ за годишен преглед вече не се изискват. Но полицаите ще проверяват в системата направени ли са.

Когато собственик автомобила на моторно превозно средство е до 16 г., отговорност за извършените нарушения носят съответно родителите, ако не декларират на кого е предоставено за управление превозното средство. Досега по закон малолетните нямаше как да бъдат наказвани и законът се заобикаляше с регистрации на името на малолетни.

Сериозно се завишават редица глоби, като това се обосновава с размера на нарастването на средната работна заплата.

Да си шофьор, е лицензирана професия, която изисква и образование, и обучение, и полагане на изпит. Какъв е проблемът всеки шофьор да има профил в действащата система за сигурно електронно връчване. И тогава уведомяването за наложеното наказание (вкл. с електронен фиш) няма да е проблем. При ниската ефективност на събиране на глобите задължително трябва да се въведе, че ако глобата се плати примерно в двуседмичен срок от уведомяването, то тя ще се плати в размер на 40% от наложената глоба. Това разбира се е възможно ако глобите се увеличат двукратно.

Разширява се наказанието отнемането на правоуправлението, а също и спирането на превозното средство, включително с превантивна цел – до отпадане на причината.

С новите текстове се разрешава на 17-годишните да шофират в България, но с придружител на възраст над 25 г., който да седи на предната седалка и да не му е вземана книжката през последните 2 г. Това се прави с цел 17-годишните да натрупат опит под надзора на възрастен. Така по-бързо ще си изградят навици за безопасно управление. На 17-годишните е забранено да возят други пътници от 10 вечерта до 6 сутринта.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/