Самолюбие не е мръсна дума, помага за успех в работата

17 April 2024
Димитрана Александрова

Често най-доброто решение за вас лично е и най-доброто за всички

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

"Tой е самолюбив" звучи като социална присъда. Но хората, които не обичат себе си, обикновено имат медицинска диагноза. Затова психолозите твърдят, че самолюбието е важен аспект от самочувствието и е едно от най-добрите средства за усъвършенстване на личността.

Въпросът е колко самолюбив е човек и как успява да съчетава своите интереси с интересите на колегите си и на компанията, в която работи. Това е важно умение, защото в почти всеки бизнес ефективност се постига в екип.

Да бъдете добър екипен играч обаче не означава изцяло да загърбите самолюбието и дори егоизма си. Много често най-доброто решение за вас лично е и най-доброто за всички. Твърди го Пол Стилман, изследовател по психология в Университета на Охайо.

Представете си, че сте програмист, който е натоварен с отговорността спешно да завърши значим проект. Колега има проблем с компютъра и ви моли да го погледнете. Ще се представите като услужлив човек, ако зарежете работата си и се заемете да му оправяте компютъра. Но това не е добро нито за вас лично, нито за компанията, защото ще губите време, което трябва да посветите на важния и спешен проект. От неговото завършване ще имат полза всички. Цената да откажете обаче е, че колегата ще ви помисли за егоистично и самолюбиво копеле, което не помага на ближния.

Според Стилман има начин във всякакви подобни случаи да вземате решението, което носи най-големи ползи както за вас, така и за цялата група, без да се страхувате от отрицателни социални коментари.

"От ключово значение за намирането на правилния подход е да отделяте внимание на по-голямата картина. Когато видите по-голямата картина, вие можете по-лесно да прецените какви ще бъдат последиците от решението ви и да откриете най-добрия начин за разпределянето на ресурсите. В някои случаи най-добрата инвестиция на тези ресурси е във вас самите", обяснява психологът.

Способността да си сътрудничите, да се сработвате с вашите колеги е ценно и необходимо качество. Но когато подчините самолюбието си само на него, това ще се отрази негативно върху вашата кариера. Отделянето на прекалено много внимание върху постигането на консенсус и прекомерната загриженост за чуждото мнение могат да навредят на способността ви да защитавате личната си позиция и да печелите признание за вашите умения.

"Когато сме твърде подвластни на оценките на другите, прекалено смирени, за да защитим собствената си гледна точка, твърде безволеви, за да се изправим срещу нещо, с което не сме съгласни, ние се превръщаме в неуверени, раболепни, неефективни хора и изграждаме огромни препятствия пред кариерата си", изтъква Шефали Рейна, специалист по професионално развитие.

Потискането на здравословното самолюбие, отказът от собствените интереси, прекалено големият акцент върху мнението на вашите колеги ще ви навредят, затова трябва да се научите да избягвате капана на прекомерното сътрудничество, препоръчват специалистите.

Първият им съвет е да се научите да казвате "не". Отказвайте на шефа, който иска да ви натовари с повече ангажименти, отколкото можете да понесете. Отказвайте на колегата, който ви губи времето, било защото ви моли за помощ, било защото безсрамно ви прехвърля свои задължения.

Въпреки че работите в екип, не пренебрегвайте индивидуалните си отговорности и програма. Това не е себелюбие, а здрав разум.

Не се притеснявайте, че някой ще ви помисли за егоист. В крайна сметка, когато всеки съвестно си гледа индивидуалната работа, екипът не може да пострада - нали е разпределено кой какво прави. Като сте програмист, надали във вашите задължения влиза да оправяте компютъра на колегата. Той вика вас, а не човека, когото трябва, защото му е по-лесно. Кажете "не", гледайки голямата картина.

Самолюбие означава и да приемете, че не може всички да ви обичат и да са съгласни с вас. Във всеки екип има хора, които са използвачи. Или пък всъщност са нарциси, които смятат, че всички са им длъжни и трябва да се грижат за техните интереси. Тези колеги няма как да ви обичат, когато гледате собствените си интереси и голямата картина. Просто не трябва да ви пука, че те не ви харесват.

Не бива да зацикляте и върху желанието за консенсус. Често в старанието си да бъдат екипни играчи хората потискат себелюбието си и отделят много внимание на другите. "Когато сме прекалено отдадени на екипността, искаме всички да се съгласят с дадено решение, преди да продължим напред - казва Рейна. - Това създава ненужно забавяне. Приемете факта, че понякога няма да можете да постигнете консенсус и че ще трябва да вземе решение, което няма да се хареса на всички. Приемането на компромис също е качество, което всеки екипен играч трябва да притежава."

Въпреки че "екип" е вълшебна дума в бизнеса и индивидуалистите се смятат за динозаври, специалистите съветват да проявявате здравословна доза себелюбие и когато избирате върху какво да работите. Идеално за кариерното ви развитие е да намирате баланс между екипните и индивидуалните проекти. Нужни са ви задачи, които ще позволят да разкриете вашите качества и да получите лично признание. Затова не се колебайте първи да проявите инициатива и да поискате проект, който ще ви позволи това. Може би и колегата ви го иска, но проявете себелюбие и влезте в конкуренция. Той го иска със същата цел - да получи признание. Вашият интерес с нищо не е по-лош от неговия.

Впрочем, ако имате възможност да избирате, не участвайте в проекти, в които няма да се изявите достатъчно. Иначе казано, избягвайте "черната работа", която отнема много енергия, но не ви развива професионално. Във всяка компания има такава и все някой трябва да я върши, но гледайте да не сте вие, или поне не много често.

Здравословно себелюбие е и да подбирате стратегически колеги, с които сте в екип. Когато си сътрудничите с правилните хора, ще увеличите максимално ползите за себе си. Добри са проекти, в които има потенциална изгода за всички участници, когато завършат с успех. Лично за вас ще бъде дивидент и да работите с колеги, от които може да научите нещо, да подобрите уменията си, да разширите професионалните си контакти.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Неочаквани беди от шеф визионер и от микромениджър

Как синдромът на късмета влияе на успеха в кариерата

Наръчник да се оправяте с колега циклофреник

И усамотението е полезно за успех в кариерата

Когато мразите началника, а обичате работата си

13 телесни хитрини помагат на интервю за работа

Как да си вдигнете психическия имунитет за успех в кариерата

Три трика за успешна лична енергийна ефективност в работата

Как пространственият мениджмънт в работата помага за успех

Най-сигурният признак, че сте намерили идеална работа

Най-сигурният признак, че трябва да смените работата

Как да се справяте с шеф емоционален манипулатор, който вменява колективна вина

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/