От 1 юли: колата напомня с картинка и звук, ако скоростта е по-висока

21 February 2024
Георги Луканов
Интелигентният ограничител предупреждава шофьора, когато превиши скоростта.  Снимки: Ford
Интелигентният ограничител предупреждава шофьора, когато превиши скоростта. Снимки: Ford

Системата може да се деактивира при всяко стартиране на двигателя

От 1 юли Европа ще изисква от производителите да монтират интелигентен ограничител на скоростта на всички нови автомобили. Целта е да информират шофьора в реално време за ограниченията по пътищата.

Идеята за интелигентен ограничител на скоростта (ISA - Intelligent Speed Alert) е на картата на Европейската комисия от дълго време. И не остана само концепция. Тя вече е в сила от 1 юли 2022 г. за всички нови одобрени автомобили, тоест за новите модели, които се пускат на пазара. Но от 1 юли тази година

всички нови автомобили са засегнати от тази задължителна мярка без изключение

Това означава, че модел, пуснат преди 7 или 8 години и който все още се продава от дилърите, също ще трябва да го има.

Работата на ISA се основава на камера и на GPS, когато е монтиран във въпросната кола. След това електрониката сравнява скоростта, посочена на ограничителните знаци, и действителната скорост на автомобила и информира водача, който превишава разрешената скорост, чрез звуков и визуален сигнал на таблото. Това означава, че това все още е само предупреждение. На този етап устройството все още не може да поеме и намали (или увеличи) скоростта автоматично при навлизане в нова скоростна зона. Това обаче е възможно при определени коли, които са оборудвани с адаптивен круиз контрол.

Новата задължителна система

е с малък шанс да повиши цената на колите,

защото е планирана отдавна. От друга страна, голяма част от тези, които вече я използват, казват, че от една страна, системата може да е практична в случай на разсейване, но също така може бързо да стане досадна с редовни звукови намеси, които бързо се превръщат в източник на стрес.

Системата обаче ще остане дезактивируема всеки път, когато се стартира двигателят чрез контролерите или бордовия интерфейс на колата. Ограничителят на скоростта, от съображения за безопасност, също ще се деактивира автоматично при силно натискане на педала на газта, както е и при круиз контрола.

Системата може да се изключва с един бутон, но се пуска отново при всяко стартиране на двигателя.
Системата може да се изключва с един бутон, но се пуска отново при всяко стартиране на двигателя.

Системата ISA също ще записва всички данни за шофиране и че това може да се използва от полицията в случай на сериозна катастрофа.

Тя е част от черната кутия, която се монтира в самолетите от десетилетия, а от юли такова подобно записвателно устройство ще бъде задължително във всички нови автомобили. Технологията влезе в сила миналото лято за новите модели.

Системата постоянно записва данни за колата, но ги съхранява само когато бъде надвишен определен праг за активиране. Това се случва, ако сензорите засекат инцидент например или ако контролният блок на автомобила сигнализира, че сблъсъкът е неизбежен. Записите са много кратки: 5 секунди преди и 300 милисекунди след инцидента.

Няколко фактора могат да предизвикат запис

Това са промяната на скоростта с повече от 8 км/ч в рамките на 150 милисекунди, активирането на обтегачите на предпазните колани, надуването на въздушните възглавници, задействането на активния преден капак (ако автомобилите са оборудвани с тази система) и сблъсък отзад.

Черната кутия за автомобилите, наречена EDR, е част от контролния модул на въздушната възглавница, тъй като така или иначе тя предава информация от сензора за ускорение.

Данните се съхраняват само локално в автомобила

и не трябва да са достъпни чрез онлайн връзка.

Стереокамера сканира за знаци за ограничение на скоростта и ги подава в софтуера за разпознаване.
Стереокамера сканира за знаци за ограничение на скоростта и ги подава в софтуера за разпознаване.

Съхраняваните данни са за скорост на шофиране, позиция на педала на газта, скорост на двигателя, ABS и контрол на стабилността, както и ъгъл на завиване. В случай на злополука се записват наред с други неща промените в надлъжната и страничната скорост, състоянието на предпазния колан на водача и пътника, предупредителната светлина на въздушната възглавница и времето за отваряне на еърбеговете.

От миналото лято също така новите автомобили в ЕС трябва да бъдат оборудвани задължително със задни камери, автоматично аварийно спиране, сензори за паркиране, системи за предупреждение при напускане на лентата на движение, системи за предупреждение за умора и подготовка за инсталиране на Аlcolock, която

няма да позволява на водачи да шофират в нетрезво състояние

Засега устройствата за наличие на алкохол се разглеждат отделно от всяко национално законодателство.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/