Скейтборд шаси вдига пробега на 1000 км, но прави колите технически еднакви

19 December 2023
Георги Луканов
Революционното шаси на CATL
Революционното шаси на CATL

Дизайнерите на електрическите автомобили обаче ще се развихрят

Бъдещето на електрическите автомобили ще се различава много от сегашното и от това на колите с двигатели с вътрешно горене. По същество колите на ток ще се различават една от друга само по дизайна, като технически ще са почти еднакви. Поне такова е решението на най-големия производител на батерии в света - китайския CATL.

Компанията разработи нова скейтборд платформа, която ще бъде на разположение на всяка марка, която пожелае да я използва и си плати за това още догодина.  

По този начин CATL възнамерява 

да навлезе директно в производството на автомобили

и по-точно в тези, които предлагат решения до ключ. Електрическата кола на бъдещето ще използва общо взето една и съща платформа, а клиентът ще може да добавя екстри и дизайнерски елементи отгоре като при детските кубчета на “Лего”.

По същество това CIIC (CATL Integrated Intelligent Chassis) ново шаси ще съдържа в себе си всички важни технически елементи за задвижването на една електрическа кола.

Моделът Neta, който най-вероятно ще е първият сериен на новата платформа.
Моделът Neta, който най-вероятно ще е първият сериен на новата платформа.

Основното е, че CATL вече проведе тестове в реални условия в Китай, обещавайки пробег от 1000 км!

Според компанията батерията на CIIC може да допълни за още 300 км само за 5 минути, когато е свързана към бързо зарядно устройство. По отношение на ефективността по време на тестването е постигната впечатляваща средна консумация на ток от 10,5 kWh/100 км, което пък прави достигането до 1000 км пробег елементарна задача.

Той спада с 30% при температури от -7°C,

което означава, че електрическата кола, снабдена с революционното шаси, може да измине около 700 км в студено време.

Новото скейтборд шаси на CATL използва технологията CTC (Cell to Chassis). Платформата интегрира в себе си електрическите мотори, батерията, системите за високо и ниско напрежение, кормилното управление и спирачките, намалявайки производствените разходи и времето за разработка. В същото време платформата ще даде огромна свобода на автомобилните дизайнери, защото е съвместима с различни стилове на каросерията.

Технологията Cell to Chassis ще намали първоначалните разходи на производителите и консумацията на енергия. Ще разшири и вътрешното пространство за пътниците. CATL ще предлага шасито с 10 години гаранция.

Така че ерата на персонализирания автомобил приключи:

няма повече 4 или 8 цилиндъра, V6 двигатели

В миналото остават моделите, които понякога имат торсионна (задна) греда или многораменна трансмисия. Бъдещето е една-единствена конфигурация, която чрез електрониката може да се използва по всякакъв начин.

Всички коли ще са малко или много идентични и корекциите ще се случват чрез софтуерна матрица. Единствените персонализирани аспекти ще бъдат дизайнът и интерфейсът.

CATL, който вече доставя батерии на почти всички производители в света,

може да си позволи да направи още една крачка напред и да предложи на компаниите и цяло  шаси,

наречено CIIC скейтборд. Първата реализация на тази модулна архитектура CIIC ще бъде за автомобили от сегмент B и C през втората половина на следващата година.

CATL не се интересува от пускането на собствена марка EV, но планира да сподели технологията с други компании като част от многобройните си партньорства.

Батериите на компанията ще се произвеждат и в Германия. Снимки: производителите
Батериите на компанията ще се произвеждат и в Германия. Снимки: производителите

Първият автомобилен производител, който ще използва CIIC в сериен модел, ще бъде китайският Hozon Auto. След споразумение, подписано през януари 2023 г., Hozon и CATL обявиха разработването на нов базиран на шасито CIIC електрически автомобил, който се очаква да влезе в производство през третото тримесечие на 2024 г.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/