Руските служби се напълниха със скъпи китайски автомобили

15 December 2023
Георги Луканов
Китайският 5-метров джип Exeed VX с цветовата гама на Федералната служба за сигурност е с червени и сини специални сигнали. Снимки: производителите
Китайският 5-метров джип Exeed VX с цветовата гама на Федералната служба за сигурност е с червени и сини специални сигнали. Снимки: производителите

Депутатите са длъжни да използват москвичи и лади, но предпочитат да търкалят частните си западни модели

През пролетта на миналата година, малко след нахлуването в Украйна, руското министерство на вътрешните работи наложи забрана за използване на автомобили от чужди марки, включително Volkswagen, Skoda, Renault, BMW и Mercedes-Benz, в редиците на полицията.

Причината бе опасението, че тези превозни средства

няма да могат да бъдат обслужвани,

след като тези западни компании прекратят дейността си в Русия. Не само производството в своите руски заводи, но и продажбата на нови автомобили и всички следпродажбени услуги, включително сервиз. Водещите световни автомобилни компании (с изключение на китайските) също така блокираха доставката на резервни части и софтуер, без които е невъзможно да се идентифицират неизправности или да се управляват новите електронни компоненти след замяната им.

По този начин от редиците на руската полиция бяха извадени десетки хиляди автомобили от концерна Volkswagen, както и на много други марки. Това важи и за Федералната служба за сигурност на Русия - ФСБ, организацията наследник на печално известната тайна полиция КГБ от СССР. Тя включва Службата за външно разузнаване (SVR), Федералната служба за защита (FSO) и Главното управление на специалните програми на президента на Руската федерация (GUSP).

ФСБ също трябваше да мине на други автомобили - китайски, които вече са превзели повече от половината от руския автомобилен пазар. През тази година

броят на дилърите на китайски коли в Русия се е удвоил,

в страната вече действат около 2000. От 3550 търговски центъра на различни марки 56% продават китайски модели. През есента на 2021 г., когато всички големи международни автомобилни компании работеха в Русия, китайските марки имаха малко над 500 официални дилъра в Русия. Делът им продължава да расте.

Според Moscow Times китайски коли вече са започнали да се появяват в автопарка на ФСБ.

Например в паркинга на федералната служба е забелязан моделът Exeed VX в цветовете на руския трикольор и със сини, бели и червени специални LED сигнали. Тази кола се продава в Русия без модификациите от 5,3 милиона рубли, което е 54 500 евро. Интериорът на Exeed VX е предназначен за седем души.

Службите за сигурност в Русия използват и "китайския ролс-ройс" - HongQi E-HS9.
Службите за сигурност в Русия използват и "китайския ролс-ройс" - HongQi E-HS9.

Кабината е оборудвана с тризонов климатик, панорамен люк, голям екран, мощна аудио система, отопляеми и вентилирани седалки и много други луксозни функции.

ФСБ закупи и луксозния SUV E-HS9 на китайския държавен производител на автомобили Hongqi, чиято цена започва от 9,5 милиона рубли, което е повече от 97 000 евро. Марката

Hongqi често е наричана китайският Rolls-Royce,

а нейните коли се използват и от китайския президент Си Дзинпин. Един от автомобилите е регистриран в управлението на ФСБ за Москва и Московска област. Купето на Hongqi E-HS9 може да побере седем пътници. Този електрически автомобил има седем режима на движение, автономно шофиране по магистралата, панорамен покрив, аудиосистема с 16 високоговорителя, отопляеми, вентилирани и масажиращи седалки.

Луксозната руска марка Aurus бе създадена преди 5 години най-вече да вози висшите държавни чиновници.
Луксозната руска марка Aurus бе създадена преди 5 години най-вече да вози висшите държавни чиновници.

От същия автомобилен производител идват и луксозните бензинови лимузини в сервизите на ФСБ, които струват най-малко 7,5 милиона рубли, т.е. 77 200 евро. Друг “китаец”, предназначен за службите, е луксозният SUV Tank 500.

Известно е също така, че

ФСБ буквално спасява руския автомобилен производител Aurus,

създаден с огромни държавни инвестиции за производство на луксозни лимузини и SUV за Владимир Путин и висшите държавни органи. От регистрираните до момента 63 лимузини Aurus Senat 45 се озоваха в гаража на ФСБ.

Правителствените служители иначе не бързат да преминат от луксозни западни автомобили към местни лади или москвичи въпреки заповедта.

През август Путин буквално каза: “Министерствата и ведомствата поискаха да продължат да купуват автомобили и да се съсредоточат върху чужди марки. Това е невъзможно!”, добавяйки, че колите ще бъдат “по-скромни отпреди”. Това обаче невинаги е така.

Така например министърът на здравеопазването Михаил Мурашко сега кара гореспоменатата лимузина Aurus Senat на стойност над 36 милиона рубли, което е 370 000 евро, а същата се използва и от самия Путин.

Иначе руските автомобили са задължителни за депутатите дори когато работят в своите избирателни райони. На практика обаче купените от държавата служебни москвичи и лади

стоят в повечето случаи неизползвани в гаражи,

а стотици депутати продължават да използват частните си луксозни чужди автомобили. Поне докато не се развалят.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/