Нашумялото в интернет жаргонно съкращение rizz (“риз”) бе обявено за дума на годината от Оксфордския речник.
Смята се, че е съкращение от хаРИЗма, макар че според други онлайн потребители е комбинация от Romantic и charisma (романтична харизма - б.р.). С думата “риз” всъщност родените в дигиталната епоха - поколението Z, особено в англоезичния свят, описват уменията на човек да очарова или съблазнява потенциален романтичен партньор като например: “Той има сериозен риз” или “Тя има толкова много риз, че трябваше само да я погледне”.
Изразът се появява за първи път във видеоклипове на инфлуенсъра Кай Сенат, който започва да го използва на шега с приятели. Самият Сенат обаче казва, че думата има някои нюанси - не може да имаш “риз” само защото изглеждаш добре.
В предаване по телевизията Сенат дава пример - “риз” е, когато говориш с момиче и в началото разговорът не върви добре, но в един момент чрез умело и ловко използване на думите комуникацията почва да се развива в твоя полза. Според Сенат самият преход от неудачник до победител в тази ситуация го прави “риз”.
Думата бе превърната в център на внимание от актьора от филма “Спайдърмен” Том Холанд, след като в интервю той заяви, че му липсва “риз”. Като “риз” се възприема и певицата и актриса Зендая.
И макар че в началото е била жаргонна дума, използвана от мъжете за успеха им в ухажването на жени, тя се превръща в описание на всеки, който има забележимо привлекателни качества. Така в търсачката на “Гугъл” на тази дума се появяват снимки именно на Том Холанд, както и на американската актриса Зендая.
Не е ясно дали думата може да се употребява и за политически лидери например. Защото наличието на харизма отдавна е важно условие за висок рейтинг. Като класически примери за политици с харизма се сочат покойният кубински лидер Фидел Кастро и бившият американски президент Бил Клинтън.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари