Монтират моторите направо в колелата на автомобилите

02 November 2023
Георги Луканов
Комбинираният блок от задвижващи и спирачни компоненти се използва директно върху колелото. Снимки: производителите
Комбинираният блок от задвижващи и спирачни компоненти се използва директно върху колелото. Снимки: производителите

Continental влезе в стратегическо партньорство с базираната в Мюнхен компания DeepDrive за разработване на основни технологии за електрически автомобили. Като първи проект двете компании работят върху комбиниран електромотор, който се вгражда в колелата, и спирачна система.

Мюнхенската стартираща компания DeepDrive разработва двигатели с двоен ротор с радиален поток, които работят по-икономично и по този начин осигуряват по-дълъг пробег. Освен това електрическите двигатели от този тип би трябвало да изискват по-малко суровини за направата им и оттам да бъдат по-евтини за производство.

Електрическият мотор на DeepDrive може да бъде разположен на централно място в архитектурата на автомобила или в главината на колело. По-големият въртящ момент и по-високата плътност на мощността би трябвало да осигурят по-голям обхват на возилата.

Пробегът може да остане и същият, но с по-малка батерия,

като при това положение ще повлияе положително на намаляването на цената на колата. Спестява се и тегло. По-лекият автомобил може да се експлоатира и по-икономично.

Подобна технология се използва и при някои от модерните електрически велосипеди, където двигателите са монтирани на главината.

Задвижване на главината на колелото с интегрирана спирачка
Задвижване на главината на колелото с интегрирана спирачка

По този начин двете компании искат да оставят в миналото продължилото цял век класическо разположение на задвижващия тракт на автомобилите - разположението на двигателя, трансмисията и задвижване, всички те заемащи отделни големи пространства в един автомобил.

Уникалният електрически мотор с двоен ротор и радиален поток предлага според компанията

най-високия въртящ момент и плътност на мощността в автомобилната индустрия,

съчетани с най-ниските шумови емисии и пулсации на въртящия момент.

По-силният и бърз двигател на DeepDrive не е разположен под капака на двигателя или в багажника, а по-скоро е монтиран или централно, или директно в главината на колелото.

Така в този случай имаме не един, а 4 електрически мотора - по един на всяко колело. Реално това изобретение може да “издуха” например едно Ferrari Enzo и всъщото време колата да бъде тиха като мишка.

Комбинацията от задвижващ модул и спирачна система в едно устройство е готова да бъде голям скок напред в еволюцията на автомобила, какъвто го познаваме днес. Интегрирането на двата елемента в едно позволява изключително високо ниво на ефективност по отношение както на движението, така и на спирането му. Нещо повече, чрез интегриране на компонентите, сложността и предполагаемата цена на производствения процес те могат да бъдат усъвършенствани и намалени.

“С DeepDrive спечелихме силен партньор, с който можем съвместно и устойчиво да напреднем в навлизането на пазара на електрическата мобилност”, уверен е Матиас Матич, ръководител на отдела за безопасност и движение на Continental.

“Електрическите двигатели, разработени от DeepDrive, разширяват обхвата на колите. Те

са по-леки, по-икономични и с по-голям ресурс на ефективност

Комбинирането на всичко това с нашата ефективна, високопроизводителна спирачна технология ще промени електрическата мобилност.”

“Убедени сме, че разработването на нашия двигател с двоен ротор ще революционизира електрификацията на автомобилите”, казва пък Феликс Пернбахер, съосновател и управляващ директор на DeepDrive.

И двете компании виждат голям потенциал в сътрудничеството си, защото електрификацията прави възможно в бъдеще всички функции на шасито, включително задвижването,

да бъдат поставени директно върху колелото

За да се приложат най-добре различните изисквания към колите на ток, като максимален обхват, олекотяване и минимално пространство за слагане на батерията, е необходима цялостна оптимизация на спирачната и задвижващата система.

Комбинацията от задвижване и хидравлична спирачка в едно устройство предлага висока ефективност при задвижване и при спиране.
Комбинацията от задвижване и хидравлична спирачка в едно устройство предлага висока ефективност при задвижване и при спиране.

Интегрирането на двата елемента в едно устройство позволява  високо ниво на ефективност при задвижване и спиране. Освен това интегрираните компоненти намаляват сложността на поставяне и улесняват производствения процес.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/