Защо вече не се купуват комбита

21 July 2023
Георги Луканов
Skoda Octavia e най-продаваното комби в Европа през тази година.
Skoda Octavia e най-продаваното комби в Европа през тази година.

Продават се само в Европа, но пазарният дял е паднал двойно за 8 г.

Клиентите все повече не харесват комбита, дори и европейците. Търсенето пада, предлагането също.

Комбитата са стари колкото автомобилната индустрия. Те са родени като работни превозни средства за превоз на товари. През годините се превърнаха в идеалното решение за мобилност за семейства, които искат комфорта на седан, но с повече пространство за багаж.

Комбитата станаха модерни и спечелиха огромен пазарен дял първо в Северна Америка, а след това и в Европа.

През 1929 г. Ford официално започва да произвежда модела Ts, който е първият товарен комби автомобил, а

през 1935 г. General Motors пуска първото комби,

предназначено за превоз на пътници - Chevrolet Suburban.

Днес обаче дългите автомобили с пета врата са на изчезване, с изключение на Стария континент.

Съдбата на комби колите започна да се променя, когато бяха представени първите миниванове. Ентусиазмът към тях охладня на американския пазар, а и никога не се разви на повечето азиатски пазари.

Европа продължава да бъде сигурно убежище, въпреки че тези семейни машини с дълъг покрив очевидно са загубили привлекателността си поради продължаващата да нарства популярност на SUV моделите.

Комбито е различен сегмент след минивановете, седаните, хечбековете и кабриолетите, който постепенно бива погълнат от модерните кросоувъри.

SUV-овете са също толкова практични, колкото и комбитата,

но много по-модерни, обикновено по-впечатляващи, а и шофьорите от всички географски ширини обичат да седят нависоко в купето.

По този начин водачът и пътниците се чувстват и по-защитени и сигурни, което на практика не е така, но това е друга тема.

По света феноменът комби отдавна е забравен.

На практика от тази каросерия коли се продават само в Европа.

Делът на комбитата на европейския пазар на нови автомобили обаче е паднал от 13 на 7,4 процента за осем години.

През 2021 г. 77 процента от всички компактни комбита, продадени на планетата, са купени на Стария континент, в това число 82 на сто от средния клас премиум комби и 84% от луксозните возила с пет врати. За съжаление дори в Европа търсенето на комбита намалява застрашително.

През първите 15 години на XXI век делът на комбитата на европейския пазар за нови автомобили остава стабилен: 13% през 2000 г. и 12% през 2005 г. и 2010 г. и отново 13% през 2015 г.

Още през 2021 г. обаче “социалната подкрепа” за комбито падна до 8,6 процента, а през миналата година до 7,4. Сега делът на комбитата е почти два пъти по-нисък, отколкото преди само осем години!

Не само това, дори най-големите му фенове в Европа - шведи и чехи, се отдръпват от комбито

През първите 10 месеца на 2020 г. комбитата представляват цели 29 процента от пазара на нови автомобили в Швеция и 23 на сто в Чехия.

През първото тримесечие на 2023 г. тези дялове се понижиха значително до 15,1 процента в Швеция и 17,1 на сто в Чехия.

За съжаление, три мощни европейски автомобилни пазара са твърди “комби скептици” - Франция (4 процента дял от комбита на пазара на нови автомобили), Великобритания (3,5%) и Италия (3,3%).

През 2022 г. най-скъпият SUV на Volvo - XC90, е продаван два пъти повече от всички комбита на Volvo взети заедно. Шведската марка е и най-показателният пример за “предизвестената смърт” на комбито - компанията, която направи този вид автомобили еталон в края на миналия век. През последните 16 години делът на комбитата в глобалните продажби на Volvo е намалял драматично от 41,1% през 2006 г. до едва 7,6 процента през миналата година.

Клиентите имат все по-малък избор. Комбита в Европа не се предлагат от марки като Alfa Romeo, DS, Honda, Mitsubishi, Nissan и Citroen (освен ако Citroen C5 X не се счита за комби).

Първото комби в света - Chevrolet Suburban от 1935 г.
Първото комби в света - Chevrolet Suburban от 1935 г.
През миналата година от най-скъпия кросоувър на Volvo - XC90, са продадени два пъти повече бройки, отколкото всички комбита на марката.
През миналата година от най-скъпия кросоувър на Volvo - XC90, са продадени два пъти повече бройки, отколкото всички комбита на марката.
Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/