Богатите минаха на електрички

16 June 2023
Георги Луканов
Тesla Model Y е най-продаваната кола в света от началото на годината въпреки базовата си цена от почти 50 000 евро. СНИМКИ: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ
Тesla Model Y е най-продаваната кола в света от началото на годината въпреки базовата си цена от почти 50 000 евро. СНИМКИ: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ

Регистрациите на колите на ток у нас са скочили два пъти за година, за първите пет месеца са 1842

Неизбежната електрическа автомобилна вълна бавно, но сигурно приближава и България, показва статистиката на Пътната полиция. До 1 юни 2023 година у нас се водят на отчет точно 8135 чисто електрически коли - нищожна цифра спрямо целия автопарк, но пък със забележителен ръст. Само за първите 5 месеца на годината в България са продадени 1842 нови, или употребявани електрички или по около 13 на ден.

В края на миналата година регистрациите на автомобилите на ток са били 6293. През първите пет месеца на 2022-а в България е имало 4322 електрически возила, или почти два пъти по-малко, отколкото в момента!  

От тези 1842 електрически леки автомобили новите са около 700, а останалите употребявани.

И най-евтините автомобили на ток са почти два пъти по-скъпи

от еквивалента им само с двигатели с вътрешно горене, ако въобще моделът има такъв. Затова и в България вече е и модно хората, които имат достатъчно средства, да си купуват електрически автомобили, било то огромни тежки кросоувъри или пък малки градски коли, като втори и трети автомобил в семейството.

В повечето страни от Западна Европа, освен че има големи бонуси (средно около 10 000 евро) при купуването на електрическо возило,

правителствата осигуряват допълнителни данъчни облекчения на фирмите,

чиито служебни автомобили са с електромотори. Това е основната причина пазарният дял на Стария континент по продажби бързо да нараства и вече наближава и минава този на дизеловите автомобили.

У нас, освен че е модно и екологично, малките возила на ток се купуват и заради предимството, че можеш да паркираш безплатно в центъра на големите градове в синя и зелена зона.

По пътищата на България има 367 електрически коли на марката Tesla, от които новите са 137. Както е известно, у нас няма представителство на компанията на милиардера Илън Мъск, но американските екологични возила се внасят предимно от Германия, Австрия или Гърция, като заявката и плащането стават изцяло онлайн.

Най-евтиният електрически модел Dacia Spring, чиято цена обаче вече е 42 000 лева, е с 271 регистрации, като нов внос са 54, а останалите са нови. Много от електрическите дачии обаче отиват във фирмите за отдаване под наем на електрически коли.

“Нормален” нов модел Tesla струва между 45 и 55 000 евро, т.е. два пъти и половина повече от електрическата дачия, която, между другото, се произвежда в Китай и се внася в Европа оттам. Това не пречи

американските коли да са предпочитани от  българите пред тези на румънската марка

Един от най-търсените електрически автомобили на вторичния пазар е BMW i3, който, за жалост, вече не се произвежда. От нестандартното “карбоново” беемве с електромотор има цели 278 бройки в България.

Регистрациите на електромобили в Европа през първите 4 месеца на годината нарастват с 45,1% до 415 579 превозни средства спрямо 286 386 за същия период преди година.

Новата версия Dacia Spring Extreme обещава повече пробег и по-добро ускорение, но ще е и по-скъпа с 1500 евро.
Новата версия Dacia Spring Extreme обещава повече пробег и по-добро ускорение, но ще е и по-скъпа с 1500 евро.
Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: [email protected], https://www.cem.bg/