Възраждането на Автосалона

24 January 2023
24 часа
Tesla Model S в топверсията Plaid за първи път е представена на изложение. Това е вариант с три двигателя, които произвеждат 1034 к.с. и време от 0 до 100 км/ч само за 2,1 секунди. Струва 139 990 евро.
Tesla Model S в топверсията Plaid за първи път е представена на изложение. Това е вариант с три двигателя, които произвеждат 1034 к.с. и време от 0 до 100 км/ч само за 2,1 секунди. Струва 139 990 евро.

В Брюксел ограничават посетителите заради големия интерес, милиони очакват край щандовете в Токио

В последните две години и половина истински голям международен Автосалон нямаше. Причините са много. Най-главната е пандемията от коронавирус, което направи невъзможно провеждането на изложения. След това дойде и кризата с чиповете, доставките на други части, инфлацията и общия финансов удаар, които понасят и автогигантите в прехода към електрификация.

Почти всички специалисти предрекоха, че е дошъл краят на мащабните автосалони заради високите разходи, които трябва да плащат фирмите изложители, по-малкия интерес от страна на феновете на колите и най-вече заради дигиталните премиери. Оказа се обаче, че “смъртта на автосалоните е силно преувеличена”.

Доказва го тези дни провеждането на две мащабни изложения в двата края на света - Токио и Брюксел. В японската столица салонът се правеше през година, винаги е бил в международния календар. Бе най-значимият в Азия, но в последните десетилетия избледня заради китайската инвазия. Тази година обаче организаторите отчитат огромен интерес и очакват милиони да посетят щандовете. Присъстващите на автосалона

отбелязват само две разлики от миналото

- ползването на маски и забраната за продажба и употреба на храна вътре в залите.  

Голямата изненада обаче е изложението в европейската столица, което тази година празнува 100-годишен юбилей. Салонът в експоцентъра “Хейзел” винаги е бил на регионално ниво и в сянката на тези в Женева и Детройт. Изложението край Женевското езеро обаче се премести тази година в... Катар.

Организаторите очакват до края на седмицата в 6-те халета в Брюксел да минат около половин милион посетители, като в някои дни (предимно уикендите) ще се наложи да ограничават потока от хора, защото залите не могат да поемат повече от 35 000 души. Щандовете са препълнени с нови автомобили (само на този на Volkswagen преброих 40 различни модела), има десетки премиери и много прототипи. Всъщност

големият отсъстващ (и най-вероятно губещ) е само Mercedes,

макар че има коли на немската премиум марка, изложени от местни вносители. Volvo също отсъства, но затова пък присъства дъщерната му китайска компания Polestar.

В кулоарите на салона в Брюксел шефовете на компаниите бяха истински учудени (приятно!) от нивото на изложението и отбелязаха, че това е истински ренесанс за автосалоните. Повечето от тях прогнозираха, че Брюксел ще замести много успешно салона в Женева и дори този в Париж, който претърпя истински крах само преди по-малко от 6 месеца с бледото си участие на производителите.

Мощният китайски производител BYD направи премиера на кросоувъра Atto 3.
Мощният китайски производител BYD направи премиера на кросоувъра Atto 3.

Босовете на автомобилните гиганти са категорични, че при тази ситуация има бизнес смисъл от изложенията, и отчетоха, че въпреки модерните интернет времена в крайна сметка клиентът иска да види, да пипне и седне в колата, преди да се реши на покупка особено в тези тежки времена.

“Тук показваме коли. Това не е салон за мобилност. Вижда се, че електрическите автомобили се увеличават. Светът наистина се промени. Видях го още когато започнахме да организираме салона. На срещите с производителите 80 процента от хората, с които разговарях, бяха жени.

Хареса ми, защото съм отвратен от образа на старите времена.

Тогава жените стояха като предмети до колите

Това вече е неприемливо. Салонът е и остава единственият шанс клиентите да сравнят всичките 60 марки и след това да вземат своето решение за покупка. Хората могат да поръчат своите Polestar или Tesla онлайн, но предпочитат първо да дойдат на изложението и буквално да усетят тези коли", споделя директорът на изложението Габриел Гофой.

Половината от автомобилите на изложението, са напълно електрически или хибридни (plug-in хибриди или самозареждащи се). Това е огромна еволюция от 2018 г. и 2019 г. насам. Моделите варират от много скъпи до сравнително достъпни, като например Dacia Spring за над 20 000 евро. Освен това има забележима тенденция към така наречените електрически микроколи, като Citroen AMI и Microlino. Тези производители искат да запазят автомобила пъргав и привлекателен в града - малък, лесен за паркиране и бърз за зареждане.

Повечето производители не правят отстъпки, но клиентите са доволни, че могат да поръчат своя модел и че той ще бъде доставен в рамките на разумен период от време. Кризата с чиповете вече отшумява и чакането за нов автомобил в повечето случаи е в разумните граници от 4 до 6 месеца, казват производители.

По време на предишното издание на изложението през 2020 г. имаше само две марки автомобили от Китай (MG и Polestar). Сега вече са дузина. Ако знаете,

че има поне сто активни марки в Китай,

които могат без проблеми да пробият на европейския пазар, ще разберете, че автомобилният пейзаж може да се промени радикално много бързо. Точно както японските марки се появиха през 70-те години на миналия век и южнокорейските през 80-те години.

Китайското влияние може да стане още по-впечатляващо, защото преходът към електрически автомобили, изискван от Европа, е божи дар за техните производители. Те вече произвеждат електрически автомобили в голям мащаб (и следователно са по-евтини) в родната си страна и са близо до източника на необходимите суровини за батерии - кобалт.

Хърватинът Мате Римац, наричан Илън Мъск на Балканите, лично представи най-бързата серийна електрическа кола (максимални 412/ч). Nevera струва около 3 милиона евро.
Хърватинът Мате Римац, наричан Илън Мъск на Балканите, лично представи най-бързата серийна електрическа кола (максимални 412/ч). Nevera струва около 3 милиона евро.
Един от футуристичните концепти на Audi
Един от футуристичните концепти на Audi
Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/