Как да говорим за слабите си черти на интервю за работа

27 January 2022
Тина Пеева

По време на интервю за работа е почти неизбежно бъдещият работодател да ви попита за вашите силни и слаби страни.
И задължително трябва да сте честни. Измислянето на угодни отговори няма да ви донесе никаква полза.

Тестване на способността ви да реагирате
Честността е от съществено значение, когато говорите за слабите си страни на интервю за работа. Ако работодателят попита за тях, бъдете предпазливи и спокойни. Той просто иска да анализира вашите реакции и начина, по който се представяте.
Опитайте се да покажете, че дори с вашите недостатъци притежавате по-добри качества и характеристики от останалите кандидати.
Също така имайте предвид следните точки относно това, което интервюиращите са склонни да търсят в кандидатите.

1. Въпроси
По време на интервю за работа е обичайно да се пита за вашите слаби страни. Често интервюиращият се вълнува от това кои са най-големите ви недостатъци или какви слабости мислите, че имате като работник. Той иска да види как реагирате, да тества колко сте честни и да провери дали имате способността да бъдете верни на себе си.

Според Хауме Масип Палея и Мария дел Кармен Ереро Алонсо - доктори по психология, съществуват доказателства, които предполагат, че казването на лъжи изисква повече умствени усилия, отколкото да бъдеш честен.

Следователно, искреността прави задачата по-лесна за интервюирания.

2. Не казвайте „Аз съм твърде голям перфекционист“
Избягвайте да давате отговори като „Аз съм твърде организиран“, „Аз съм работохолик“, „Работя твърде много“ или „ Аз съм твърде голям перфекционист“.

Ако ви попитат за вашите слабости, отговорете честно. Опитайте се да не ги обръщате като заряд и да ги представяте като силни страни. Ако го направите, интервюиращият може да си помисли, че не казвате истината и криете слабостите си.

3. Дефекти като аспекти за подобряване
Никой не е перфектен. Всички имаме недостатъци, области, в които може да се подобрим. Опитайте се да отговаряте на въпросите, които интервюиращият ви задава, а не на това, което иска да чуе.

След като му кажете за вашите слабости, може също да споменете какво правите, за да ги подобрите. Това обаче не е лесна задача, защото вашите слабости често формират модел на поведение, който се развива с течение на времето. Следователно е необходимо време, за да осъзнаете това и да го промените.

4. Мислете, преди да говорите
Да отговаряш мъдро, означава да мислиш, преди да говориш. Не бързайте, когато говорите за своите слабости. Вербализирайте своите наблюдения и споделете своите съображения.

Избягвайте пълнежи като „Добре“, „Нека обясня“, „По принцип“ и т.н. Важно е да споменете какво сте научили от силните си страни и да подчертаете, без да преувеличавате, какво сте направили, за да ги превърнете в такива.

Как да реагирате на въпроса за вашите слабости
Когато говорите за своите слабости, обяснете накратко кога те обикновено се случват и какво правите, за да ги подобрите. Например може да кажете:

• Знам, че съм срамежлив. Въпреки това се опитвам да използвам всякакви социални ситуации и поемам инициативата в разговорите, когато смятам, че е необходимо.
• Понякога съм твърде нетърпелив. Когато осъзнах, че това не работи в моя полза, реших да бъда търпелив относно това, което не мога да контролирам или управлявам веднага. Това наистина ми помогна да запазя контрол и да не бързам.
• Една от слабите ми страни е, че нямам опит. Въпреки това аз съм много бързо учещ се и се адаптирам добре към промените. Знам, че ще ми отнеме малко време, за да се приспособя, но не мисля, че ще ми отнеме много време, за да изпълня задълженията, свързани с моята позиция, и да започна да го правя самостоятелно.
• Обичам да работя сам, защото чувствам, че имам повече контрол. Въпреки това опитът ме научи, че е важно да работим и с другите, за да постигнем определени цели. Това означава, че разбирам принципите на солидарност и сътрудничество.

Други аспекти, които трябва да се вземат предвид
В допълнение към начина, по който отговаряте на въпросите на наемателя за вашите слабости, важен е и езикът на тялото. Той говори много за вас. Затова трябва да се уверите, че вашите жестове са естествени и плавни. Освен това придружете невербалния си език с добро отношение и разположение.

Начинът, по който се държите на интервю за работа, показва колко сте подходящи за работната среда на компанията. Уверете се, че сте подбрали добре речника си, за да избегнете объркване или недоразумения в понятията, обсъждани в интервюто.

И накрая, използвайте чувството си за хумор, но не го насилвайте. Може да разкажете на интервюиращия как някои от вашите слаби страни са ви причинили някои неудобни моменти в миналото.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/