Искаш нова кола веднага? Има само от най-скъпите и с безброй екстри

14 September 2021
Георги Луканов

Ситуацията на пазара на нови автомобили в България и в цяла Европа продължава да е сложна за автопроизводители и вносители, но най-вече за клиентите. Заради недостига на чипове в световен мащаб за повечето модели се чака в рамките на 4 до 8 месеца, както 24 часа подробно писа още преди три месеца.

На практика, ако искаш да купиш нов автомобил веднага или за броени дни, трябва да избираш от скромните наличности на склад или пък да си поръчаш от най-скъпите модификации и безброй (в повечето случаи) ненужни екстри и глезотии. За тези версии недостиг на полупроводници няма. Именно това е и начина автопроизводителите и търговците да са на печалба и сега, за сметка на клиентите.

В последните дни и западни журналисти често задават въпроса: Как е възможно продажбите на автомобили да спадат в Европа и въпреки това производителите да печелят повече?

Недостигът на полупроводници в световен мащаб забавя доставката на всички пазари. В сравнение с миналата година са продадени почти 10% по-малко коли, но производителите са реализирали 14% по-голяма печалба през първата половина на годинита или ако искаме да бъдем точни - колосалните 71 милиарда евро. Това е така, защото навсякъде се продават предимно по-скъпи модели с много опции. И това носи повече печалба.

Германските премиум марки Mercedes и BMW даже открито признаха, че ще продължат да поддържат изкуствено дефицит към своите продукти дори и след като свърши кризата с чиповете. По този начин ще се опитат да запазят високите цени на автомобилите си, твърди авторитетният в. Financial Times.

По време на пандемията двете германски компании се уверили, че клиентите са готови да платят доста повече за техните продукти. "Умишлено няма да задоволим търсенето“, казва Харалд Вилхелм, директор по финансовите въпроси в Daimler. BMW ще възприеме същата тактика. Главният финансов директор на баварците Никола Питър, признава, че компанията "е отбелязала значително подобрение в ценообразуването си през последните 24 месеца и че възнамерява да запази подхода си при осигуряване на доставките".

Колите с електрически мотори също се възползват от ситуацията. Потребителите в Европа продължават да купуват повече превозни средства с ниски емисии. През юли са регистрирани общо 160 646 електрически и плъгин хибридни возила, което представлява почти 17% от общия брой регистрации. Това е вторият най-висок месечен пазарен дял след юни 2021 г. и третият най-висок в Европа.

Това отчасти се дължи на факта, че марките популяризират основно тези видове автомобили, но според Фелипе Муньос, анализатор в компанията Jato, има друга причина: „Потребителите продължават да реагират положително на данъчните стимули, свързани с електромобилите, което прави тези превозни средства много по-конкурентоспособни ценово."

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/