Как да се справим със спорове, които завършват зле

17 June 2023
Теодора Шопова

Повечето от нас са преживели спорове, които завършват зле. Такива, които ни държат далеч от определени хора. Противоположни идеи, недоразумения, емоции, доведени до крайност, и думи, които може би никога не е трябвало да бъдат изречени.

Какво може да направите, за да излекувате раните от тези словесни сблъсъци? Как може да възстановите връзка след спор? 

През живота си сте се научили как да четете, да решавате квадратни уравнения, да водите разговори на други езици и дори да може да различите определени архитектурни стилове като готически или романски. Въпреки това никога никой не ви е учил на изкуството да спорите. Ето защо често се оказва, че крещите по време на спор като тригодишно дете.

Писателят Андре Жиде казва, че дискусиите само засилват недоразуменията. Това обаче съвсем не е вярно. Спорът е по-скоро комуникативен процес, в който събеседниците поддържат противоположни идеи. Ако знаехте как да овладявате емоциите си, да се изразявате уверено и бяхте по-сръчни, когато става въпрос за решаване на проблемите ви, споровете ви нямаше да завършат зле.

Спорът не е проблем. Винаги е положително да обменяте различни гледни точки и да се обогатявате с мненията на другите. Става сложно само когато се чувствате предизвикани от това, което чувате. Тогава губите контрол и емоциите ви доминират повече от разума.

Какво може да направите при тези обстоятелства? Как трябва да реагирате на спорове, които завършват зле?

Време за медитация: да спасим или да не спасим отношенията
Ако спорът е завършил неподходящо, в идеалния случай трябва да си дадете малко време. Не ви трябва много. 24 часа са достатъчно време за размисъл. Вашите инстинкти може да ви подскажат да искате да поправите връзката възможно най-скоро. Но не трябва да бързате. Помислете за следното:

• Собствена и чужда отговорност. Вие сте отговорни за факта, че спорът завърши зле? С какво се справихте добре и с какво зле? И двамата ли сте виновни? Трябва да може да разсъждавате върху собствените си грешки и отговорност толкова или повече, колкото и върху тези на другите. Само по този начин ще развиете самосъзнание.
• Имали ли сте повече от един лош спор с конкретен човек? Някои хора постоянно използват агресивна комуникация. Те са склонни да не слушат и да спорят само заради себе си или за да докажат, че са прави. Ако случаят е такъв, разберете дали искате да възстановите връзката.

Кажете съжалявам и слушайте
Проучване, проведено от университета в Тел Авив, подчертава ролята на емоционалната регулация. Изследователите твърдят, че това трябва да е първата стъпка към сближаване. Ето защо, когато разрешавате спор, е важно да овладеете емоциите си.

• Кажете, че съжалявате. Направете го по спокоен и уравновесен начин. Не показвайте гняв, негодувание или дискомфорт.
• Споделете факта, че искате да се поправите и започнете да се изслушвате един друг.

Фокусирайте се върху тук и сега
Спор, който завършва зле, има нужда от коригиране. Но последното нещо, което трябва да направите, е да го преразгледате отново. Ако искате да възстановите отношенията си, трябва да избягвате да обвинявате другата страна за това, което е казала или направила. Ревизията на спора само ще разпали отново същите негативни емоции. Не го правете.

Вместо това трябва да се съсредоточите върху настоящия момент. Дайте си нови възможности, простете си един на друг и обяснете, че много от изречените думи са плод на вашите емоции, а не на желанието да причините някаква вреда.

Някои спорове наистина завършват зле
Когато преминете през разгорещен спор, който завършва зле след няколко разменени упрека, крясъци и ултиматуми, обикновено се случват две неща. Първото е, че в крайна сметка се чувствате ядосани за няколко часа. Второто е, че се опитвате да поправите ситуацията. Може да направите това, като помислите върху стратегиите, които могат да ви позволят да спасите отношенията си и да постигнете някакво споразумение.

Ето някои основни насоки, които ще ви помогнат да подобрите и да превърнете аргументите си във форма на изкуство:
• Изслушайте другия с интерес.
• Бъдете емпатични.
• Повторете някои от неговите фрази, за да му покажете, че го слушате.
• Посочете точките, по които се различавате. Имайте предвид обаче и аспектите, по които сте съгласни. Това винаги е добра отправна точка.
• Правете настоятелни предложения. Освен това се вслушайте в отсрещните.
• Фокусирайте се върху разрешаването на проблема, а не върху това да бъдете прави.
• Контролирайте емоциите си като гняв.
• Приемете факта, че понякога не е възможно да се постигне споразумение. Но това не трябва да сложи край на връзката ви. Може просто да се съгласите да не сте съгласни.

Малко неща са толкова важни за съвместното съществуване, колкото да знаете как да общувате, да разбирате как да решавате проблеми и да овладеете комуникативната компетентност за спорене. Да знаете как да направите, това може да бъде изключително обогатяващо за връзката.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/