Всичко е любов във филмите на Борислав Шаралиев

10 May 2022
Пенчо Ковачев
Иван Иванов и Ибиш Орханов във филма "Всичко е любов"
Иван Иванов и Ибиш Орханов във филма "Всичко е любов"

20 години от кончината на режисьора Борислав Шаралиев (1922-2002), сътворил едни от най-великите български филми. Нека си припомним някои от тях. 

„ВСИЧКО Е ЛЮБОВ” (1979 г.)

Борислав Шаралиев открива за българското кино Иван Иванов. Пред „24 часа” актьорът споделя: "Шаро (така кинаджиите и приятелите наричат Шаралиев) ме беше гледал във всички постановки в Учебния театър на ВИТИЗ и накрая ми каза: "Ти си." Аз много обичах Шаро. Но откритието, това съм си аз и за това няма спор..."

Иван Иванов влиза късно във ВИТИЗ, преди това иска да стане летец като баща си.

Завършва института на 28 години и веднага става звезда с ролята на Радо - 17-годишен питомец на ТВУ (трудово-възпитателно училище) във филма "Всичко е любов".

Докато младият актьор трупа теория във ВИТИЗ и практика в двата филма, в Киноцентъра един сценарий на Боян Папазов се бори със забраните на различни началници и комисии. Те не са вчерашни и съзират номера на Папазов да използва живота в ТВУ-тата като обемна метафора на времето и обществото ни.

И може би сценарият щеше още дълги години да събира прах в чекмеджетата на Българския Холивуд, ако на него не попада Борислав Шаралиев.

Той застава зад текста с целия са авторитет на депутат, народен артист, носител на две награди "Златна роза" от Варненския кинофестивал и на "Сребърен лъв" от Венеция за "Рицар без броня".

Така се дава шанс на героя на Папазов - Радослав Тасков, роден на 17 февруари 1961 г. в София, ученик в ТВУ в с. Белица да разкаже житейската си история. А на Иван Иванов - да покаже актьорския си талант и да извоюва звездния си статус в родното кино.

Режисьорът Шаралиев тръгва с идеята да снима в главните роли непрофесионални актьори. Хора от екипа му изръшкват всички столични гимназии и всички ТВУ-та в страната.

Избраниците след огледите минават специален кастинг, но никой не издържа критериите на режисьора. Така той стига до извода, че 16-17-годишни младежи и девойки трудно могат да изиграят такива тежки роли, и се обръща към млади актьори от театрите и студенти от ВИТИЗ.

Иван Иванов има двама сериозни конкуренти за ролята.

Единият е Емил Джуров, много талантлив млад актьор, почти негов връстник, другият е Ибиш Орханов. На Боян Папазов и Шаралиев им минава мисълта да снимат единия от тях, защото драматургията на сценария работи изцяло в полза на главния герой. Дори да не е голям хубавец на финала на филма той неминуемо печели симпатиите на зрителите. Така е например в "Абсолвентът" с не особено красивия съвсем млад тогава Дъстин Хофман.

Режисьорът решава да заложи на основния холивудски принцип, според който актьорите красавци се харесват много повече на зрителите, и избира Иван Иванов. Уцелва в десетката, защото освен красив Иван е и талантлив.

"Филмът се получи, защото в сценария има герой - истински, пълнокръвен. И се случи така, че аз, който съм се родил на тази земя да свърша точно тази работа, се срещнах с този герой Радо", обяснява успеха на филма Иван Иванов. И добавя, че, без да е грандоман, живее със самочувствието, че е в основата за успеха на "Всичко е любов".

След участието си в този филм Иван си спечелва славата на сикссимвол. Изиграва поредица от герои бунтари - в "Лавина", "Комбина", "Мярка за неотклонение", "Романтична история".

"С образа на Радо успях да кажа много неща тогава. Самият аз притежавам повечето от чертите на героя. И той има характер, който нищо в живота не може да пречупи", споделя актьорът в интервю след премиерата.

Колежката му Янина Кашева признава, че най-трудни за снимане били голите любовни сцени. Между двамата сякаш се появява някаква преграда, която пречи чувствата им да изглеждат истински. Все пак годината е 1978-а и кой знае какъв опит в изграждането на еротични сцени нямат нито режисьорите, нито актьорите.

Първия път, когато Иван и Янина трябвада се разсъблекатпред камерите, , , сцените са пълен провал. Въпреки че Шаралиев пуска в действие малка бутилчица уиски за разкрепостяване.

"И ние така се разкрепостихме, - разказа Янина - че се отрязахме от няма и 50 грама, седяхме и гледахме невиждащо. Ушите ми бучаха, Иван почти заспа. Натовариха ни на едни коли и ни върнаха обратно в София..."

Шаралиев разпуска екипа и нарежда на помощника си Огнян Гелинов да организира купон. Целта е двамата актьори да се опознаят и сближат. "Е, гаджета не станаха, но след този купон любовните сцени бяха заснети не само по-лесно, но и изглеждаха съъъвсем истински", спомня си Гелинов.

"Втория път вече се отпуснахме, получи се и събличането, и играта с дрехите. Много красиви станаха сцените, в които двамата се докосваме, държим се за ръцете, погледите ни се сливат, защото любовта не е в секса. И всеки що-годе чувствителен човек това го е усетил във филма", коментира Янина Кашева.

Най-голите и смели кадри, разбира се, са отрязани и не влизат във филма. Съкратени са и други сцени, които тревожат идеологическите охранители.

Въпреки това "Всичко е любов" бързо печели изключителна популярност. Зрителският му успех е невероятен. Ученици и млади хора се редят на дълги опашки и гледат филма по няколко пъти. За няколко месеца той е гледан от над 2 милиона зрители. Иван и Янина стават всеобщи любимци.

След “Всичко е любов” на режисьора Борислав Шаралиев Иван Иванов става стопроцентова звезда, и то извън българските стандарти. Истински идол за младите хора, а и не само за тях.

През 1979 г. "Всичко е любов" получава наградата на СБФД за сценарий, а Иван Иванов - за дебют. На филмовия фестивал във Варна през следващата 1980 г. филмът на Шаралиев е отличен със специалната награда и наградата на критиката, Янина Кашева е отличена за най-добро изпълнение на женска роля.

Всяка година след 1979 г., когато излиза “Всичко е любов”, Иван Иванов снима по два, три, четири и дори пет филма...

След 1989 г. актьорът изчезна и от екрана, и от житейската сцена.

"Не съм се скрил” проговори той през 1997 г. „Просто няма кино и аз направих своя категоричен избор”.

Каза, че предпочита да пише, вместо да хленчи. И започна да издава книги: "Този живот - онзи живот", "Отговори", "Добре дошъл у дома", "Живот".

А в редките си интервюта през годините с различни думи и метафори внушава:

"Бог е любов. Толкова ми е кеф, че съм жив. По-голямо чудо от това няма - едновременно е красиво и тъжно. Животът е любов и болка..."

„СБОГОМ, ПРИЯТЕЛИ” (1970 г.)

Двама млади и красиви актьори дебютират заедно във филма "Сбогом, приятели!" на Борислав Шаралиев, който излиза на екран през май 1970 г. - руснакът Владимир Смирнов и пловдивчанинът Младен Младенов.

Първият вече е "полов емигрант" в България, както сам се нарича, а само след 11 години вторият ще стане политически емигрант в Австралия. И двамата ги очаква ранна и трагична смърт.

Учителят по литература Боев на Владимир Смирнов е положителният герой във филма и актьорът печели наградата на просветното министерство на кинофестивала във Варна.

Учителят Кирил на Младен Младенов е антагонистът. Любимец на директора, но недолюбван от учениците заради педантизма си и сухарското преподаване на литературата. Въпреки отрицателната му роля актьорът, макар и без официална награда, също става много популярен след филма и по него, както и по Владимир Смирнов въздишат влюбени ученички.

Но по това време Младен е щастливо женен за перничанката Мая Драгоманска, имат и малка дъщеричка Мила. Двамата се венчават в Копривщица през 1968 г., тя е първокурсничка, той - във втори курс на ВИТИЗ. Сватбеният купон е вдигнат само с парите от стипендиите.

Апостол Карамитев им подарява малка ваничка, в която е къпал децата си Маргарита и Момчил. В нея те къпят дъщеря си Мила.

При една екскурзия в родопското село Дедево в порутената му църква Мая и Младен намират икона на Христос. Тя е на нещо като папирус и е залепена на прозореца на храма. Двамата я купуват, след това приятели от Пловдив я реставрират. На гърба на иконата Младен написва, че тя е за спомен на Мила, когато нейният татко вече няма да е с нея. Тогава едва ли подозира, че това ще е толкова скоро.

През 1974 г. семейство Младенови се разпада, но двамата запазват добри приятелски отношения. "Младен беше емоционален човек, невероятен артист, който можеше да разчлени всяка роля на части и да ги поднесе на зрителите. Но беше и труден характер и в сблъсъка с моя нещо не се получи", признава Мая Драгоманска. Тя помни, че той много харесвал ролята си в "Сбогом, приятели" и винаги говорел с добри чувства за екранния си съперник Володя Смирнов.

През 1981 г. Младенов и приятелката му Соня тръгват на екскурзия за Австрия с кораб по Дунав. Заедно са с актьорското семейство от пловдивския театър Златина и Никола Тодеви, които не подозират нищо за намеренията им. Във Виена Младен и бременната му приятелка изчезват от кораба, оставяйки целия си багаж.

След шестмесечен престой в бежански лагер във Виена, двамата получават билет и виза за далечна Австралия, където Соня има роднини. Там ражда сина си Стенли, кръстен на дядо му Стоян, бащата на Младен. Живеят в Мелбърн, след това в Сидни. Младенов не къса връзките с предишното си семейство. Той редовно звъни по телефона на Мая, на Мила праща колети с вносни дрешки.

Разказва им, че се е снимал в местен сериал и със спечелените пари направил кафе-театър с частна трупа. Не говори за носталгия, но признава, че иска да се завърне за малко в България, за да види нея, Мила и родителите си.

През 1986 г. идва страшната вест, че колата, шофирана от Младен, се е забила в дърво и той е загинал на място. Поне това е официалната версия.

Дъщерята на Младен Младенов - Мила, завършва математическа гимназия с разширено изучаване на биология. Когато съобщава този факт на татко си, той казва от Австралия:

"По-добре е да познаваш душата на човека, отколкото биологията му..."

Освен Владимир Смирнов и Младен Младенов в "Сбогом, приятели!" играят още Климент Денчев и Лъчезар Стоянов. И четиримата имат сходни драматични съдби.

Владимир Смирнов идва в България в края на 1967 г. заради любовта си към българската актриса Силвия Спасова. Дебютният филм го прави популярен и бързо става звезда - играе в много филми, тв сериали и постановки на Младежкия театър.

В началото на 1990 г. е уволнен от театъра "по непригодност". Изпада в тежка депресия, започва да пие. През ноември 1997 г. е повален от тежък инсулт. На 10 август 2000 г. умира в съня си.

Три години преди Младен Младенов - през 1978 г., Климент Денчев също напуска България заради скандал с квартален милиционер. Но Климбо, както го наричаха приятелите, се отправя на север. Установява се в Канада. Заживява в Монреал и там също прави успешна артистична кариера. Почина на 29 март 2009 г. малко преди да навърши 70.

Лъчезар Стоянов умело съчетаваше в себе си актьорското майсторство и каскадьорството. Не направи големи роли в киното, но всичките му изпълнения дълго се помнеха. В житейското кино обаче провалите са повече и той търси спасение в чашката. Сутринта на 3 юни 1991 г. година го намират мъртъв в градинката до театър "София". Версията тогава е, че е пребит от клошари, с които преди това се е черпел. Убийците задигат портфейла и коженото му палто. Те така и остават неразкрити.

„РИЦАР БЕЗ БРОНЯ” (1966 г.)

50 години по-късно “Рицар без броня” оживя два пъти в столичното кино “Влайкова”. Един път на екрана и втори път чрез емоционалната среща в салона между живите участници във филма и наследниците на тези, които вече не са между нас.

Главен идеолог и организатор на събитието бе Олег Ковачев, който се снима в главната детска роля във филма. “24 часа” с радост стана медиен партньор и помогна идеята на Олег да стане реалност. Още повече, защото този филм влезе в луксозната DVD колекция на вестника “50 златни български филма”.

“Рицар без броня” е сниман през 1965 г.,

премиерата му е на 14 февруари 1966 г. Сценарият е на големия ни поет Валери Петров, режисьор е Борислав Шаралиев. Оператор е изключителният професионалист Атанас Тасев, художник - Мария Иванова. За съжаление, всички те вече са в отвъдното.

Автор на музиката е проф. Васил Казанджиев, а художник на костюмите Лили Димкова, дъщерята на лечителя Петър Димков, и двамата сега са на достойна възраст.

Олег Ковачев доведе цялата си рода - сина Боян, дъщерята Неда, майката Жени, брата Владислав и внука Андрей.

Точно на малкия Андрей принадлежи култовата фраза на вечерта, изречена след прожекцията: “Абе филмът е много хубав, ама малко тъпичък...”

“Оценката” за филма на Андрей препраща и към една фраза, която Олег Ковачев произнася през снимачния период на “Рицар без броня” и Валери Петров веднага я “преписва” и включва във филма. Когато екипът излиза от Полиграфическия комбинат, където снимат няколко епизода, и слизат по стълбите, Олег съвсем спонтанно възкликва:

“Я! Сложили са топки на парапетите,

за да не могат да се пързалят журналистите...”

К.т.н.,ст.н.с.,инж. Георги Пенков, по-известен като Джони Пенков, влезе в киносалона с традиционния си каскет и с леко иронично, но доброжелателно изражение на лицето. Във филма той е старшината от КАТ, който едва не глобява другаря Стамов (Цвятко Николов), защото изпреварва, без да е дал мигач.

Джони Пенков разказа, че униформата му взели от едно РПУ, но куртката, панталонът, ризата и шапката били на различни хора. След свършването на филма той занесъл униформата в Киноцентъра и там я забравили. След две години един катаджия спира Пенков на улица в София и му казва: “Ей, да си ми върнеш панталоните, че тия съвсем се лекьосаха, а нямам други...”

Олег Ковачев си спомнs, че на едно от обсъжданията на филма в провинцията един милиционер се изказва гневно: “Другари, не съм доволен как сте показали старшината от КАТ във филма. Много е опростенчески!

Ние, служителите на МВР, не сме такива”

Думите му доста притеснили сценариста и режисьора.

В малка роля - на любопитния и малко досаден съсед, се снима Никола Анастасов.

Вместо Апостол Карамитев, който беше в ролята на вуйчото Георги, на срещата дойде неговият син Момчил. Когато е сниман филмът, той е бил на 5 години. Гледал го е много пъти и вече като по-голям най-силно го впечатлява диалогът, в който баща му казва: “Ей сега ще ги направим на пестил. Знаеш ли какво е пестил?” “Ами това е животът - постоянно ни правят на пестил”, философски заключи Карамитев-младши.

На Цвятко Николов - другаря Стамов от Министерството на просветата и бащата на Ваньо, предричат голямо актьорско бъдеще. След “Рицар без броня” играе в скандалния филм “Кит”, който се оказва последният му. Умира от рак едва 40-годишен през 1970-а.

Актрисата Елена Русалиева пък дойде вместо покойната си майка - Мария Русалиева, която във филма е майката на Ваньо. Елена си призна, че по време на снимките страшно ревнувала и се чудела защо майка й обича друго дете. И намразила Олег.

Тя разказа, че след филма майка й и Апостол Карамитев не стават семейни приятели. Но когато актьорът умира 50-годишен, тя започва да влиза в някаква спиритична духовна връзка с него. И когато й предстояло тежко представление,

винаги казвала:

“Помагай, Апостоле” Това се превърнало в нещо като творческа клетва между живата Русалиева и вече мъртвия Апостол. След филма зрителите получиха като подарък диск с “Рицар без броня” с автографи на актьорите и техните наследници. Олег Ковачев обяви, че след още 50 години дискът с филма вече ще струва цяло състояние.

Борислав Шаралиев е ученик на известния руски режисьор Михаил Ром. Създател е на редица от най-популярните български филми, сред които са:

• „Васката“ (1965), по сценарий на Валери Петров;

• „Рицар без броня“ (1965), с участието на Апостол Карамитев, удостоен със „Сребърният лъв на Свети Марко“ във Венеция и още няколко награди;

• „Един снимачен ден“ (1968), обявен за „най-неустоимото обяснение в любов към киното, правено някога от български режисьор“;

• „Сбогом, приятели!“ (1970),

• „Всичко е любов“ (1979).

Шаралиев първи създава и телевизионна поредица, посветена на Априлското въстание (1876) „Записки по българските въстания“ по едноименната книга на Захари Стоянов. Сагата „Борис I“ (1983-1984) разказва в 2 части за покръстването на славяни и българи в християнската вяра.

След промените през 1989 г. е директор на киностудия „Бояна“.

В периода 1972 – 1980 г. е народен представител.

Борислав Шаралиев умира на 80-годишна възраст на 9. май 2002 г. след кратко боледуване, като оставя повече от 20 филма в историята на българското кино.

"Всичко е любов" (1979 г.)
"Всичко е любов" (1979 г.)
Кадър от филма "Всичко е любов". В главните роли - Иван Иванов и Янина Кашева
Кадър от филма "Всичко е любов". В главните роли - Иван Иванов и Янина Кашева
Иван Иванов като Радо във филма "Всичко е любов"
Иван Иванов като Радо във филма "Всичко е любов"
Актьорът Иван Иванов, сн. 24 часа
Актьорът Иван Иванов, сн. 24 часа
Владимир Смирнов и Младен Младенов (вдясно) във филма "Сбогом, приятели!"
Владимир Смирнов и Младен Младенов (вдясно) във филма "Сбогом, приятели!"
Учителите в "Сбогом, приятели!" - Лъчезар Стоянов, Младен Младенов, Климент Денчев, Лидия Вълкова и Виолета Донева
Учителите в "Сбогом, приятели!" - Лъчезар Стоянов, Младен Младенов, Климент Денчев, Лидия Вълкова и Виолета Донева
Рицар без броня" с Апостол Карамитев, Мария Русалиева и Олег Ковачев
Рицар без броня" с Апостол Карамитев, Мария Русалиева и Олег Ковачев
Олег Ковачев и Момчил Карамитев, 2016 г.
Олег Ковачев и Момчил Карамитев, 2016 г.
Честване 50 г. на филма "Рицар без броня" през 2016 г .в кино "Влайкова"
Честване 50 г. на филма "Рицар без броня" през 2016 г .в кино "Влайкова"
Малкият Олег Ковачев спечелва сърцата на зрителите през 1966 г.
Малкият Олег Ковачев спечелва сърцата на зрителите през 1966 г.
Режисьорът Борислав Шаралиев на снимачната площадка
Режисьорът Борислав Шаралиев на снимачната площадка

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/