4000 часа отнема реставрацията на "Кръстникът", за да се появи пак на големия екран

25 January 2022
Марлон Брандо в ролята на Вито Корлеоне
Марлон Брандо в ролята на Вито Корлеоне

Класиката “Кръстникът” ще се завърне в киносалоните 50 години след премиерата си, обявиха “Парамаунт пикчърс”. Това ще стане на 25 февруари, а на 22 март ще бъде пуснато дигитално колекционерско издание в 4К Ultra HD качество.

Филмовата компания показа и нов трейлър с подобрената версия на шедьовъра на Франсис Форд Копола. В продължение на 3 години “Парамаунт” заедно с продуцентската компания на Копола American Zoetrope възстановяват трите части на знаменитата поредица. През това време преглеждат внимателно над 300 кашона с филмова лента, за да се намери възможно най-добрата резолюция за всеки кадър. Над 4000 часа продължава реставрацията на негативите, при която се поправят петна, сълзи и други аномалии. 1000 часа отнемат цветните корекции и възстановяването на оригиналните звуци. Всичките три части на трилогията “Кръстникът” са били възстановени под ръководството на 82-годишния Копола. Третият филм дори е редактиран, за да се доближи максимално до оригиналната идея на режисьора. Семейството на Дон Корлеоне се събира отново 50 години след премиерата.

Семейството на Дон Корлеоне се събира отново 50 години след премиерата.

Първата част излиза на 24 март 1972 г. и е филмова адаптация на едноименния роман на Марио Пузо. Филмите проследяват възходите и паденията на семейство Корлеоне - от патриарха Вито (Марлон Брандо) до малкия му син Майкъл (Ал Пачино), който се нарежда сред най-могъщите престъпни босове в САЩ.

“Кръстникът 1”

Глава на голяма сицилианска фамилия в Ню Йорк, дон Вито Корлеоне и съпругата му Кармела празнуват сватбата на дъщеря си Кони с Карло Рици. Всички от семейството са свързани с мафията освен Майкъл - малкият син току-що се е върнал от война, не проявява интерес към “бизнеса” и може да изчисти фамилната история. Марлон Брандо с Ал Пачино в сцена от филма

Марлон Брандо с Ал Пачино в сцена от филма

Така започва първата част от трилогията. В нея Франсис Форд Копола рисува смразяващата картина на възхода на една сицилианска фамилия, на загубата на властта и влиянието ѝ в Америка, както и предаването им от баща на син. Брилянтната лента получава през 1973 г. 3 награди “Оскар” - за най-добър филм на продуцента Албърт С. Руби, за сценарий на Франсис Форд Копола и Марио Пузо и за главна роля на Марлон Брандо. А вечната музика на Нино Рота, която озвучава лентата, е удостоена с “Грами”.

“Кръстникът 2”

През 1974 г. в продължението на сагата за сицилианската фамилия Корлеоне Копола разказва две истории: тази за ранните години на дон Вито, изигран блестящо от Робърт де Ниро, и за издигането на сина му Майкъл като новия дон. Филмът е номиниран за 11 награди “Оскар”, от които получава 6, включително за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добър актьор в поддържаща роля (Робърт де Ниро). Робърт де Ниро в сцена от филма

Робърт де Ниро в сцена от филма

“Кръстникът 3”

Една от най-великите филмови истории на всички времена продължава през 1990 г. Последният филм от трилогията отново е с участието на Ал Пачино в ролята на Майкъл Корлеоне. Значително остарял, той вече има само две цели – да узакони семейния бизнес и да си намери заместник. Единственият подходящ кандидат е Винсънт (Анди Гарсия), но бурният му нрав застрашава да въвлече фамилията още по-дълбоко в престъпния свят. В последния филм от трилогията участват Даян Кийтън, Талия Шайър, Илай Уолак, София Копола, Джо Мантеня. Лентата получава 7 номинации за “Оскар”, включително за най-добър филм. Даян Кийтън и Ал Пачино в третата част на "Кръстникът"

Даян Кийтън и Ал Пачино в третата част на "Кръстникът"

САМО ФАКТИ

Сниман е на повече от 100

места в Ню Йорк, декорите

в Холивуд били твърде скъпи

“Адвокат с куфар може да открадне повече от хиляда мъже с оръжие” е репликата, с която се гордее Марио Пузо. Тя обаче не влиза във филма, защото Марлон Брандо я намира за “твърде поучителна”.

“Предложението, което не можеш да откажеш” по стара сицилианска традиция е поканата за война, с която започват сватбите и погребенията на мафията в “Кръстникът”. Анди Гарсия също е част от прочутата мафиотска фамилия.

Анди Гарсия също е част от прочутата мафиотска фамилия.

Продуцентът от “Парамаунт” Питър Барт откупува правата за филмирането на романа, преди да е бил завършен. Имало е защо - това е началото на първия филм с продължения в киното, като оглавява печалбите до 1976 г. (следван от “Челюсти” и виртуалните фантастики).

Марлон Брандо многократно е отказвал ролята заради величаенето на мафията, пише самият той в биографичната си книга “Песните, на които ме учеше мама”. По-късно продуцентът Ал Руди разказва, че “това бе най-нещастният филм, който съм снимал. Никой не се забавляваше, нямаше нито един весел ден”.

Брандо сам поисква да промени външния си вид с волеви челюсти тип “булдог”. Те са изпълнени с протези от зъболекар. Отливката е изложена в Американския музей на филмовите изображения в Куинс, Ню Йорк.

“Дон” означава “чичо” на италиански и вместо с личното име във филма обръщението е свързано с фамилията на героя - дон Корлеоне.

Родителите на Ал Пачино са емигрирали от Сицилия в Америка - също като Вито Корлеоне. Актьорът, изиграл сина му, обаче бойкотира церемонията за връчване на оскарите, тъй като смята, че героят му е подценен и вместо за поддържаща роля трябва да е номиниран за главна, тъй като преобладава на екрана повече от Марлон Брандо.

“Кръстникът” е сниман на повече от 100 места в Ню Йорк вместо в Холивуд поради скъпото изграждане на декори.

През 2007 г. Американският филмов институт издига “Кръстникът” на 2-о място в класацията “Най-великите филми на всички времена” след “Гражданинът Кейн” (1941).

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/